Nya styckdetaljer på grossen!
hemul:
En annan bra grej de börjat med är detta.
Jag köpte för ett tag sedan när det var nytt och extrapris. Nu är det tyvärr dyrare. Svålen kan man väl ha och mista i det här sammanhanget, men hela fettranden är ju kvar. Ändå inte så saftigt som gamla tiders kotletter, men bra mycket bättre än de torra, renputsade kotletterna de brukar sälja.
hemul:
Här hittade jag en bra sida där man ser ut köttbiten ser ut. Lång, smal och platt. Fibrerna syns faktiskt på bilden, tvärs köttbiten. Så när man skivar upp det måste man alltså skiva köttet på längden. Därför, och för att får rum med det i pannan brukar jag dela det i två, ibland tre, bitar. Längre stycken kan ivf inte jag skiva!
http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/not/mellangarde/
Det där med att 100-125 g är lämplig portionsstorlek kan ni bortse från. Men det begriper ni väl själva! :lol1:
hemul:
Nu får ni faktiskt prova. De har sänkt priset till 29:95. :clapgrin:
Såg det inte förrän jag kom hem, annars hade jag fyllt en hel kassa ifall det är tillfälligt. :lick:
Och jag har uppfunnits goaste såsen till. Bryn på bitarna på stark värme och lägg dem att vila på en skärbräda. Fräs ur pannan med en skvätt vatten och sherry. Vispa ner sådär en rejäl tsk Colman senapspulver (per port). Vill man kan man fräsa lite svamp först. Tar man trattisar så ta bara några, de får så dominant smak. Slå på grädde och koka ihop. Strimla köttet och lägg tillbaks det i såsen och låt det puttra bara helt kort om ni fortfarande vill ha köttet lite blodigt.
Har just upptäckt hur fantastiskt senapspulver är. Det smakar ju inte alls senap, inte som man är van att det smakar. Blir bara mustigt, pepprigt och gott.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida