Optimalt Bröd - formfranska
<< < (6/7) > >>
hemul:
Enda problemet med det här brödet är att mitt brukar bli lite blött i formen när det står och svalnar. Blir ditt också det?

Jag ska prova att baka med rismjöl när jag börjar baka igen. Har fått för mig att det kanske är bra att verkligen minimera vete även om jag inte märker nåt negativt när jag äter det. Det känns bara rätt att göra det när man nu ändå gått så långt. Jag har dock två vetefusk som jag inte överger. Det är såsen till lutfisken och ströbröd till panering. Men i det senare fallet har jag nu lärt mig att blanda med pofiber.
idalinda:
Jo, det vill gärna bli lite fuktigt.
Jag lät dom svalna i ugnen först en tid, sedan öppnade jag luckan och när jag lyfte dom ut ur ugnen,
drog jag brödet med plåtpapper ut direkt.
En bröd är redan uppäten och två ligger nu insvepade i en handuk i kylen.

Hur var det nu, hur fungerar frysen för dessa?
hemul:
Japp. Jag skivar och fryser direkt. Virar in dem i plastfilm två och två. Enda problemet är att skivorna inte gillar att bli klämda eftersom brödet sjunker ihop så lätt så man får vara lite försiktig när man packar. Har aldrig provat att frysa ett helt bröd, men jag gissar att det blir sämre, svampigare och svårt att skiva. Skivor kan man ju slänga direkt i rosten.
hemul:
Nu har jag testat att göra formbrödet på rismjöl. Det blev bättre! Det jäste upp utav bara fasiken! Och faktum är att det blev godare, antagligen för att det är fluffigare.

Hade ingen pofiber i, för tanken vara att min kompis som nästan inte tål någonting alls i matväg ska kunna äta också, men det funkar säkert det med.
hemul:
Nu har jag äntligen kommit på hur man bäst gör med det här brödet. All fuktighet måste ju bort för att det inte ska smaka äggvita, så förr när jag bakade det ibland antingen rostade jag det eller smörstekte tills det var helt knaprigt. Det är iofs gott, men en massa kladd. Man skivar så klart upp allt på en gång och torkar i ugnen, som krutonger typ. Sen kan man ju ha dem i en burk eller påse bara.

Tyvärr är det mycket fettande. Har ätit upp typ en och en halv långfralla i helgen i sällskap med en hel majjoburk hemgjord aïoli.  :shy: Men fy fan vad gott det var!  :dribble:

Ska göra en ny omgång på pofiber och torka och kolla att det håller sig i skafferiet som jag tror det gör. Lustigt, detta var ett av de första bröd jag testade och först nu kommer jag på hur man bäst hanterar det. Nu är jag kanske lite lustig, för jag tycker torrt franskbröd är gott om det är av den här superfluffiga typen. Kan ta en sån där torr skiva med smör och ost. Som en skorpa fast fluffig.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida