chiafrön

(1/3) > >>

kwidell:
hörni vänner.. är det någon av er som provat dessa beryktade Chiafrön någon gång?
jag har provat att göra "gröt" på dem.. dvs låta dem svälla i vätska över natten och sen äta.. det fungerade faktiskt väldigt bra  :nod-yes: men jag är osäker på hur nyttigt det egentligen kan vara med dessa frön?  :blink: .. om man tänker på vanliga Linfrön, så bildar ju de också ett geleaktigt hölje runt sig i vatten.. så är det egentligen någon skillnad på de olika fröerna tro?  :blink:

Mynlen:
Läste något om det hos Anna hallen, facebook tror jag mig minnas.  Chiafrön är nyttiga, men bara om dom äts innan en viss tid efter att man "tagit sönder" dom. Annars är dom som linfrö, går igenom kroppen utan att lämna nyttiga ämnena.  Sök hos henne kanske.

hemul:
Men är det verkligen gott? Låter skitäckligt. Blir det inte snorigt?

berittis:
Nej, det är gott! Jag blandar chiafrön i kokosmjölk men jag tar inte så mycket frön som det står i recepten, jag tycker att det blir för fast då. Låter stå i kylen över natten och äter sedan med hallon. Om jag vill lyxa till det så serverar jag med lite vispad grädde.  :dribble:

kwidell:
jo jag tyckte också att det var gott!  :nod-yes:
har provat att blanda det i ren grädde (blev väääldigt fast) och i vanlig mjölk, villket jag tyckte blev lagom  :tongue: hade lite kakao i mjölken också.. så det var lite som att äta chokladpudding!  :lick:

Mynlen.. ska man krossa fröna då tro?  :confused3: för jag har använt dem hela!  :cool:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida