Stinkiga burklock

<< < (5/6) > >>

hemul:
Nu är locken i princip luktfria, efter knappt 2½ månad i mjölet. Kände en svag lukt när jag fiskade upp dem och sniffade nära, men efter att jag diskat dem känner jag ingenting. Men jag har också dåligt luktsinne, så en månad till kanske behövs om man är petig. Men doften jag kände var så svag så jag tyckte det dög. Tror inte det kan ge smak.

hemul:
Är väl bara Mynlen som är intresserad av detta, men efter att ha legat luftigt (i en öppen plastkasse) sedan de fiskades upp ur mjölet är nu locken HELT luktfria.  :clapping:

Mynlen:
toppen att veta! mjöl har alltså ett bra ändamål ändå! :)

hemul:
De har säkert varit luktfria länge. Har inte kollat dem förrän nu när jag behövde en burk.

Burkbristen är ett minne blott. Har käkat syltlök nästan varje dag i sommar så burkberget växer. Snart får jag börja slänga.  :lol:

hemul:
Mynlen verkar ju också ha övergivit oss, men ifall någon hittar tråden vill jag bara meddela att aktivt kol inte helt oväntat är det mest effektiva. Har man bara några enstaka lock går det på ett par dar med ett par dl kol i nåt kärl med lock (tog en sån där burk de säljer lösgodis i). Laddar man i många lock och inte vill slösa bort mer kol tar det lite längre tid. Att vända några gånger på buken då och då så kolet fördelar sig kan vara en bra idé. Kolet kan antagligen återanvändas ganska många gånger.

Nackdelen är att aktivit kol är relativt dyrt att köpa i små mängder. Men om man kan köpa loss nån liter från någon som använder till fläkt- eller akvariefilter eller nåt annat och köper i större mängd kostar det inte mycket/l.  :whistle:
http://www.pgw.se/hembryggning/aktivt-kol-1.html

Jag hittade en gammal påse i källarn med döda pälsängrar i. Blev rätt glad att jag inte slängt den som jag tänkt göra många gånger. Pälsängrarna bekymrar mig inte nämnvärt för detta bruk.  :biggrin1:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida