Känslig för svamp?
hemul:
En del människor har ju svårt för svamp, får ont i magen. Det brukar förklaras med att svamp är hårdsmält. Men nu hittade jag en mycket bättre förklaring. Svamp innehåller en sockerart som heter trehalos. Kan även kallas mycos som väl tyder på att den är speciellt vanlig i svamp. En del människor saknar det ensym som bryter ner trahalos, trehalas. Så enkelt var det med det.
http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/frukt+och+gronsaker/svampar/skadliga+reaktioner+av+svamp
Tyckte detta var intressant, men det kan ju bero på att jag är svampfixerad. :biggrin1:
ursprungsliv:
Det visste jag inte! Intressant!
Mynlen:
tur jag inte har det besväret!! men det låter mer logiskt än att den här hårdsmält.
hemul:
Inte helt relaterat, bara för att dela med mig av ett annat "det visste jag inte" - moment. Vet ni att chimpanser använder medicinalväxter? De har tre olika växter som de använder när de behöver och aldrig äter annars. De behandlar bladen på ett speciellt sätt och rullar ihop dem till "piller" som de sväljer hela och som också kommer ut hela i avföringen. Växterna innehåller ämnen som är effektiva både mot mask och bakterier (och virus står det faktiskt, men det tyckte jag var lite konstigt).
Mynlen:
så avancerad visste jag inte. Imponerad!!!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida