Blåbär

<< < (3/7) > >>

hemul:
 :lulz:

Ska plocka mer i morrn om vädret tillåter. Då ska jag testa fläktmetoden. Tror det kommer att funka och lär ju vara mer energisnålt.

Tror torkapparaten är på 700 W, men det är ju på högsta läget och det använder man ju aldrig. Max temp är 60 ° och jag kör på 45 °. Om effekten är linjär skulle det bli 75% av max, 525 W. Det är ju ändå ganska mycket...

hemul:
Förresten, två gånger har jag hittat jättefina kantareller, så de har inte torkat bort de heller. Bara en liten familj båda gångerna, men stora och saftiga. Men jag har heller inte letat, bara plockat blåbär och då behöver man ju inte röra sig över några större områden.

Ary:
"En liten familj kantareller" och du åt upp dem, lite makabert sätt att se det på.  :lmao:

Nja beror på hur lång tid det tar att torka, går det på kort tid, några få timmar är ju inte en halv kilowatt per timme så blodigt.

idalinda:
Jag som inte fixar mjölkprodukter under vintern, tål dom i små mängder under sommaren.
Så bläbärsperimiären var väntat!
Av tidigare år visste jag att mjölk + blåbär bli mesigt i min mun och satsade direkt på grädde ( alltså ovispad) + blåbär.
och, blev ..... besviken... det lyfte inte som jag kom ihåg att det blev förut.

Dagen efter testade jag kokosgrädden ( den som samlar överst i förpackningen när man ställer burken i kylen) och blåbären.
och OJ vad jag gilladen den kombon, den hade solklart mer karektär för min smak.
Tänk hur smaklökarna kan förändras!

Även den 19-årige sonen tyckte som jag....

Alltså, värt att testa!

hemul:
Gräddmjölk är grejen för mig. Blir mer smak än bara grädde eller mjölk enskilt. Tunn grädde är också gott, men nu har man ju lärt sig att det är gräddmjölk med stabiliseringsmedel.

Apropå tunn grädde/kaffegrädde. Hos ARLA hittar jag bara Kelda som jag trodde var något veggosurrogat, men det verkar det inte vara. Vad är det för skillnad på Arlaköket matlagningsgrädde och Kelda matlagningsgrädde? Fattar ingenting.
http://www.arla.se/vara-produkter/produktgrupper/gradde/

Å så är det jättekonstigt, för Kelda kaffegrädde anger de som enda ingrediens grädde. Hur kan den då vara 15% och utan stabiliseringsmedel? För ingen av de där produkterna anger de vatten eller mjölk, bara grädde och kemi. De måste ju rimligtvis ha spätt ut grädden med någonting. Eller? :huuh:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida