Nanomat

<< < (2/2)

ursprungsliv:
Citat från: hemul skrivet 2014.03.13 - 14:01:25

Citat

Sen tror jag att det finns möjligheter också. Man har studerat nanostruktur hos djur och växter, som förbättrar avrinningen. Jag skulle nog kunna acceptera nanostruktur på en youghurtförpackning som gjorde att det blev mindre svinn. Det är ju skillnad på teknik för förpackningar och partiklar iblandade i maten.

Är det? Hur mycket lossnar från beläggningen i tetran och följer med filen ner i lilla magen?

Visst finns det sådana risker, absolut. Men alla material har ju någon sorts struktur på nanonivån, allting består ju av mindre delar, och på någon nivå är det nanostorlek. Så det kan ju följa med partiklar i den storleken även om man inte avsiktligt gjort en struktur så. Men såklart är det vettigt att reglera och undersöka om det är rimligt säkert innan man använder det.

hemul:
Jo, men vilket är troligast att det släpper ifrån sig mest sådana partiklar? Och sen har vi tillverkningsprocessen.  Den ryker det säkert nanopartiklar om och det går åt en jäkla massa tetror.

hemul:
Apropå tillverkningsvolym, jag hörde på radio nyligen att världens störa datortillverkare, kinesiska Lenovo, säljer 6 enheter per sekund, dygnet runt. Då ingår alla deras produkter. Tror det var TV och någon hushållsmaskin också. Tyckte det gav ett hissnande perspektiv, t.ex. på hur mycket skit som är i omlopp, även om inte nano här kanske.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida