Som sagt har jag inte skrivit om boken, jag har inte ens läst boken. Jag var på Mias föreläsning, och kan konstatera att hon inte presenterar allt så objektivt.
Men jag tror att Idalinda har rätt, hon rekommenderar olika beroende på olika besvär (och så har hon ju salivtester, som vad jag förstår inte alls är visat att det har några fördelar för att dosera hormoner vid klimakteriet).
Mycket av det Mia säger stämmer också med forskning. Här finns en ganska ny och bra översikt, med föreslagna diskussionspunkter för läkare när de diskuterar med patienter:
http://www.jabfm.com/content/24/2/202.fullMan konstaterar att det finns en del som tyder på att bioidentiskt progesteron är bättre än syntetiska progestiner. Och att progesteronkrämerna inte är tillräckliga som skydd mot cancer i livmodern om man tar östrogen, att man ska ta progesteron tablettform om man tar östrogen också (och har livmodern kvar). Det sa Mia Lundin också.
Om jag skulle ha symptom och vilja medicinera skulle jag föredra preparat som är både bioidentiska (åtminstone progesteron) och läkemedelsgodkända, det finns ju sådana. Men jag är ingen expert på hormoner - jag bara konstaterar att Mia Lundin är lite slarvig med sanningen, och jag skulle kolla med andra källor också innan jag bestämmer mig.