Får döende patienter törsta och svälta?
Mynlen:
Min mormor var 101, nästan 102 när hon dog och hon fick salva för munnen för att inte torka ut sista dagarna. jag var inte med så jag vet inte så noga men jag hörde det av mina kusiner. Här vet jag att smärtstillande får dom om det behövs för hunger kan också göra ont...
hemul:
De slutar ge dem näring och vatten alltså? :neutral:
Mynlen:
Jo, men inte bara så där huxflux. Varför ska man ge en kropp där människan redan är i dvala och snart slut näring, då förlänger man ju bara lidandet. Det har varit mycket här om det, för många ansåg att det var människoovärdigt att fortsätta ge näring och dropp till äldre som redan ligger i dödsdvalan och till varje pris hålla denna vid liv. Det är andra sidan av historien. vätska ges nog alltid men kan dom inte svälja blir det fukta läppar och sånt och salva mot torr mun. Tvinga i vätska med dropp är inte heller så kul...
hemul:
Nej, inte dropp, men om de kan svälja själva. Din mormor kunde alltså inte det?
Sorla:
Läkarna måste även avväga det att det som stoppas in i ena änden vill ut i den andra. Och det kan vara både smärtsamt och kanske rent av omöjligt för en döende. Den smärtan är ju inte heller att leka med. Så nog har läkarna sina skäl till att fatta de beslut de gör. Kan inte tänka mig att det skulle vara snålhet.
Skrivet i Tapatalk
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida