Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.25 - 12:16:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Motionera inte för mycket  (läst 16521 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2012.10.29 - 12:19:47 »

Ingen risk för mig då, men jag tyckte vad Mark Sisson säger här var intressant ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #1 skrivet: 2012.10.29 - 14:12:08 »

Jag ligger under jag med.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.10.29 - 15:57:58 »

Fast jag tyckte det var konstigt de där exemplen han tog upp, att man kan cykla dubbla sträckan som man springer. Cykla är ju inte tillnärmelsevis så jobbigt, så det borde man ju kunna göra mycket längre. Stäckan beror ju också på vad man har för cykel. En gammal militärcykel och en landsvägsracer är ju inte riktigt samma grej.

Det borde ju vara tiden man håller på vid en viss ansträngningsgrad, eller hur?
Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #3 skrivet: 2012.10.29 - 21:14:33 »

Intressant inlägg och jag tror det ligger mycket i det. Fast jag har själv den senaste månaden testat något som jag egentligen inte skulle rekommendera till någon just pga av kalorirestriktionen. Jag har kört något som heter Fitness Fighten, fast jag kör Kickstart så det finns inga avslöjande bilder på nätet som tur är.  :whink:

Jag har i alla fall tränat 1 timme varje dag sen första oktober och det är ingen lättsam träning utan både cardio och styrka. Till det följer ett kostprogram på enbart 1500 kcal per dag för kvinnor. Fettsnålt, lågkolhydrat och mycket protein i form av keso och kesella. Fast jag ska säga att jag har ätit mer kalorier än planen, framför allt kolhydrater eftersom jag vill undvika att hamna i samma situation som under min LCHF-tid.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.10.29 - 21:36:05 »

:puke1:

Hur mycket behöver du gå ner? Jag trodde du var rätt normal. Och hur äter du normalt sett? Jag trodde du åt kolhydratreducerat men inte så till den milda grad att det blir LCHF.
Loggat

Tina

« Svara #5 skrivet: 2012.10.30 - 09:09:46 »

Subcalva, det där låter inte nyttigt. 1 timme om dagen!!!
Loggat

Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #6 skrivet: 2012.10.30 - 10:59:33 »

Blir det inte svårt att hantera vikten när du väl gått ner, alltså, hur ska du äta efteråt, samma kost?
Nyfiken, hur gick det när du åt lchf?
Loggat
Tina

« Svara #7 skrivet: 2012.10.30 - 19:53:55 »

Ja så tänker jag också, alltid när jag gått ner genom späkning har jag sakta men säkert gått upp igen när jag återgått till mitt vanliga liv.
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #8 skrivet: 2012.11.01 - 16:24:39 »

Behöver och behöver gå ner. Det är ju ett relativt begrepp men under våren och sommaren så har de där extra kilona gjort att jag gått från strax under 25 i BMI till strax över. Det mesta har satt sig på magen för jag kan fortfarande ha de flesta byxor men att göra plogen i yoga är plötsligt väldigt ansträngande igen eftersom jag knappt kan andas.

Det är egentligen det som är viktigt för mig snarare än kilona och BMI-uträkningarna som egentligen bara är ett mått. Känslan av min kropp i rörelse när jag vägde som minst är det som räknas. Det var problem att ligga i plogen och andas eller att göra nån vridning utan att känna att magen tar emot. Likadant med den funktionella träning eller cirkelträning jag kör. Även om det är inriktat på styrka så har det ju ändå ett visst mått av kondition och varje extra kilo kräver ju mer syre.

Är det nyttigt? Nej jag tror inte att det är nyttigt att köra en hel månad med en timmes träning varje dag på 1500 kcal. Just därför har jag valt att äta lite mer av fett och framförallt kolhydrater varje dag. Det slumpade sig också så att vi var bortbjudna tre lördagar av fyra i oktober och då åt jag av det jag ville inklusive efterrätt och söta drinkar.

Jag tror inte det är farligt att träna en timme om dagen om omständigheterna är rätt, dvs om man äter tillräckligt mycket för att ha till återhämtning och på den här kosten äter man mycket protein och grönsaker, vilket är ett plus. Tredje veckan kände jag mig lite sliten så jag hoppade över träningen helt och hållet på lördagen. Jag funderade länge på om jag skulle gå en långpromenad för att göra något men bestämde mig för att vila helt och hållet den dagen.

Matmässigt så är det som sagt var fettsnålt men det är inga små mängder man ska stoppa i sig. Det ska gå max tre timmar mellan målen och man ska äta frukost, två lagade mål mat samt proteinrika mellanmål på lättkeso eller lättkesella. Jag har haft fullt sjå att få i mig allt på jobbet och dessutom tajma det med träningen.

De senaste två åren kan jag nog inte säga att jag ätit direkt kolhydratreducerat. Senaste året har jag snarare ökat mitt socker intag genom frukter, honung och apelsinjuice.  Mitt mål har sen länge varit att testa fettreducerat men det har jag inte lyckats genomföra tidigare och jag tänkte att nu är väl ett tillfälle så gott som något.

Första veckan körde jag nog som mest fettsnålt och då kunde jag ibland på kvällen känna ett sug högt upp i magen som jag kände igen sen förr. Ingen riktig hunger, för tro mig - den mängd mat jag ätit har varit enorm, men mer ett sug på nånting mer. Det försvann dock när jag ökade fettet något, dvs la till en tsk kokosfett i gröten på morgonen och stekte kycklingen i smör. Jag har också fortsatt med en liten skvätt grädde i teet på kvällen istället för lättmjölk som programmet föreskriver. Egentligen vet jag inte hur många kalorier jag ätit varje dag eftersom jag utgått från de 1500 kalorierna och sen bara lagt till fett och kolhydrater här och där.

Jag har egentligen ingen plan för hur jag ska fortsätta framåt. Lite funderar jag på att börja experimentera mer med grönsaksrätter för att maxa mängden näring per kalori. Vi är rätt dåliga i min familj på att äta riktiga grönsaker till maten utan det blir ofta en slentriansallad som inte ger särskilt mycket näringsmässigt. Jag kommer fortsätta träna tre dagar i veckan med funktionell träning eller styrketräning och de dagarna tror jag är bra om jag får i mig mer protein som mellanmål på eftermiddagen. Jag skulle kunna tänka mig att försöka köra fettreducerat må-to och sväva ut lite mer på helgen.
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #9 skrivet: 2012.11.02 - 20:50:11 »

Blev ni chockade? :hm-hm:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.11.02 - 21:31:18 »

Ja.  :max-shock:

Nä, inte chockad, men ganska förvånad. Jag ville fundera lite och sen glömde jag bort det. Har varit lite fullt upp här med hantverkare och skit.
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #11 skrivet: 2012.11.03 - 08:21:09 »

Så jag blir inte utesluten ur församlingen i alla fall?  :whink:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.03 - 10:04:28 »

Sitter med fingret på bannaknappen...  :tongue:

Nä, men jag undrar över varför du gör det. Är det ren experimentlusta eller?
Loggat

Subcalva
Superhero

« Svara #13 skrivet: 2012.11.03 - 11:01:47 »

Ja det är väl nån slags experimentlusta som styr men på flera olika plan. Att jag testade just fitness fighten är egentligen mer för musklernas skull än för att minska på vikten. För cirka 6 år sedan började jag få så ont i ryggen att jag vaknade på natten och knappt kunde andas för att musklerna krampade så. Jag gick hos sjukgymnast för att förbättra hållningen som då var ren katastrof. Efter det började jag på gym men gick nästan bara på yoga i början. Jag gick pliktskyldigast till gymmet i omgångar men orkade aldrig hålla i nån längre stund. Men det ändrade sig nånstans på vägen. För nästan 2 år sen testade jag ett stationspass med en jättebra instruktör som var extremt noga med hållningen i övningarna. Jag orkade nästan ingenting i början men sakta, sakta känner jag att det går framåt. Och viktigaste av allt är att jag tycker det är roligt!

I augusti körde jag två pass med en annan instruktör som PT som också är sjukgymnast och det gav ett jättelyft i träningen. Övningarna i Fitness fighten fokuserar också på hållningen. Många som ser före och efter bilderna på deltagarna säger att det är klart att magen ser mindre ut när man rätar upp sig efterbilderna men det är ju en del av hela grejen. Ska man träna utan att skada sig måste man ha bra hållningen och då måste det komma först. Nu efter fighten kommer jag att köra ett yogapass och två stationspass i veckan normalt sett men jag funderar på att få till ett pass med lite tyngre vikter också.

Sen är det kosten och där kan man väl säga att jag kommit så långt att jag är totalförvirrad.  :lol:
Vad jag har lärt mig är dock att det är inte så enkelt som att det handlar om att det är kolhydrater eller fett som är boven i dramat. För mig är det helt klart så att det handlar mer om mikronäringen som påverkar ämnesomsättningen. Jag experimenterar med diverse olika idéer för att upp ämnesomsättningen på topp med mätvärden som tex orka träna, hålla mig varm i hela kroppen, även händer och fötter samt att sova gott på natten.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.11.03 - 15:36:49 »

Du hann aldrig drabbas av metabola syndromet va? Jag tror det är rätt stor skillnad då och att det är där kolhydratrestriktion kan spela roll. För egen del tror jag att jag är botad, men jag törs inte riktigt testa, för jag vill ju inte må dåligt igen.

Du vet redan att jag inte tror på ju-färre-kolhydrater-desto-bättre-tesen, men det kan ju vara så att vi som är eller var skadade bör fortsätta att hålla kolhydraterna relativt lågt resten av livet. Jag har målat in mig lite i ett hörn, fast jag lider inte så väldigt av att vara där. Jag har fått så stora hälsoförbättringar att jag törs inte riskera något, inte än i varje fall. Är det kolhydratrestriktionen som jag blev frisk av? Kanske, till en del ivf. Innebär det att jag måste fortsätta att hålla kolhydraterna lågt? Vet inte. Var det kanske istället uteslutande av något visst födoämne som blev följden av kolhydratrestriktionen som gjorde mig frisk? Mycket möjligt och det måste i så fall ha varit spannmål. De andra tänkbara bovarna konsumerade jag i så liten omfattning att de är inte rimliga kandidater. Ivf vet jag att jag inte är "känslig" för kolhydrater. Blir det dubbelt så mycket en dag så påverkar det mig inte på minsta vis.
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544