Socker och karies

(1/7) > >>

hemul:
Hur är det egentligen? Är det mängden socker eller antalet tillfällen som är viktigt?

Har ju snöat in på ättiksstömming till frukost och det kommer säkert att komletteras med inlagd sill framöver. Mängden socker är jätteliten, 1/4 av vad det är i receptet, och det mesta hälls ju bort, så jag bryr mig inte om det ur kh-synunkt, men kommer jag att få karies om jag fortsätter så här, äter en liten mängd socker varje dag?

Mynlen:
både ock men mest antal tillfällen. Det tar 1 eller 2 timmar tills syrabalansen är återställd i munnen igen efter intag av mat. Men det är intaget det gäller, inte specifikt sockret.  Men sockret är litet klibbigare än andra saker... jag tror bröd är värre, det är ännu klibbigare och ändras till socker i munnen...

hemul:
Menar du att socker orsakar karies därför att det ofta äts mellan måltiderna, orsakar att det blir fler tillfällen man äter? :confused3:

Mynlen:
nej jag menar att alla tillfällen man stoppar NÅGOT i munnen, oavsätt om det är sockrat eller inte, ger ett "anfall" på emaljen. Det tar 1 eller 2 timmar tills saliven har neutraliserat det.  Därför bör man egentligen inte äta oftare än 3-4 ggr om dagen. eller dricka något annat än vatten mellan målen.

hemul:
Ja, det är ju det jag menar. Det är inte för att det är socker utan för att det blir extra mål?

Men kött och fett får man väl inte karies av ändå? :goggle:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida