8kg nötlever |
<< < (2/4) > >> |
idalinda: Jag hittade en intressant leverpastej( ungsbakad) och fläskfärs-nötlever-biffar. Det testas nog under kommande veckan. ( Hoppas bara att maken kan såga loss en bit av bjässen. Jag har inga intressen för "två dygn i sträck 8kg lever " -projektet.) Leverpastej Ingredienser 400 g nöt eller kycklinglever 1 gul lök 1 litet syrligt äpple 1 burk ansjovis, ca 50 g 200 g fläskfärs 1 ägg 2 dl vispgrädde 2 msk vetemjöl ½ msk salt 2 krm svartpeppar 1 tsk mejram Ev. 1 msk konjak eller sherry Gör så här Sätt ugnen på 175 grader. Skär levern i bitar. Skala och klyfta löken. Skala, kärna ur och skär äpplet i mindre bitar. Lägg lever, lök, äpple och ansjovis utan sitt spad i en matberedare eller köttkvarn. Kör så att allt blandas eller mal två gånger. Tillsätt fläskfärs, ägg, grädde, mjöl, salt, peppar, mejram, ev. konjak eller sherry. Blanda väl. Häll smeten i en smord form, 1,2 l. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Låt pastejen kallna. Stjälp upp den eller servera direkt ur formen. |
Ninnan: Det låter gott. Men vad i hela friden ska maken "såga"?? |
hemul: Den frysta levern. |
MiaP: Stek skivor som du gör med biff, men lägg skivorna en stund i blöt i mjölk. Stek jättemycket lök till och gör blomkålsmos till. Ät och njut. Det är även gott att steka lite bacontärningar till också. :yay: Jag gillar lever och gjorde förr pastej också. |
idalinda: Jag har gjort paté ( två limpor) och 4kg biffar( lever+ fläskfärs) Dessa har fått OK från alla, minstingen tyckte att lever-fläskbiffar var godare än vanliga nötfärsbiffar. Och visst fanns det mer smak i leverbiffarna solklart. Maken saknar rent stekt lever, så någon gång bjuder jag väl det med. Och vi pratade att vi testar även lever med nötfärs som vi har ekologiskt. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |