Solbränna
Sorla:
Jag har klantat mig! Jag smorde ungar, jag smorde make. Jag smorde mig själv, och maken smorde hela min rygg under nogrann uppsikt av mig. Men jag glömde smörja mina egna armar. Ajj!!! :bang_head:
Har ni några spännande huskurer som faktiskt fungerar? Jag smörjer med 99% Aloe Vera-gel. Men den svalkar bara för stunden.
hemul:
Jag hade en. Lakacydcreme. Men de slutade ju göra den. Den hjälpte även jättebra mot riktiga brännsår, såna man får av eld alltså. :sad:
Mynlen:
gurkskivor eller kärnmjölk... det är huskurerna jag vet. men jag vet inte om kärnmjölk finns hos er, kanske det fungerar med filmjölk eller yoghurt också? det "drar ut brännan" ur huden sägs det.
Sorla:
Citat från: hemul skrivet 2012.07.05 - 22:39:36
Jag hade en. Lakacydcreme. Men de slutade ju göra den. Den hjälpte även jättebra mot riktiga brännsår, såna man får av eld alltså. :sad:
Lakacyd? Låter som Laktacyd som är en tvål. Är det samma fast den ena är två och den andra är smörjelse? :hm-hm: Tvålen är mycket mild iaf.....
Citat från: Mynlen skrivet 2012.07.06 - 05:59:51
gurkskivor eller kärnmjölk... det är huskurerna jag vet. men jag vet inte om kärnmjölk finns hos er, kanske det fungerar med filmjölk eller yoghurt också? det "drar ut brännan" ur huden sägs det.
Det är det knepiga med de där huskurerna.... Jag har svårt att ser hur man kan fortsätta fungera medan man sitter och balanserar gurkskivor. :shake_head: Vad är kärnmjölk? Har ingen aning om det går att få tag i här. Skulle det gå med vanlig mjölk? Vad i kärnjölken är det som gör att det är bra för solbränna? Yoghurt har jag övervägt någon gång, men det blir så kladdigt. Nu har hursomhelst det akuta lagt sig. Det blir långärmat idag och försöka vara i skuggan så gått det går.
Mynlen:
vet inte vad karnmjolk egentligen heter pa svenska. Men det ar litet surt mjolkprodukt som blir kvar efter att man karnat smor. Eller, det var det forr, nu gors det nog pa annat satt. Ganska vanlig maltidsdryck har i NL. Den ar mindre sur an yoghurt och tunnare.
Tanken med gurkan och mjolken och yoghurten ar att den "drar" varmen ur brannan. Dvs inte att man ska ha det pa branda delen hela tiden :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida