Idalinda och Styrmannen minskar barlasten

<< < (570/571) > >>

hemul:
Har ni funderat på att söka fonder? Har bekanta som håller på med sådant och det verkar ganska lätt att få pengar. Sen kunde ni ju själva anställa någon, antagligen med rutavdrag.

idalinda:
Jag har ansökt något i fonder någon gång, men vet inte om jag orkar just nu.
Dessutom behöver man anpassa hjälpen med sonen när han bäst orkar och hinner. Vi bor i en obygd så här växer inte ingengörsfolk som skulle kunna ta
uppdraget. Sedan vet man aldrig om folk stannar kvar i sitt jobb efter ett halv år. Och då måste vi föräldrar ändå kliva in och göra jobbet,
men under tiden har vi tappat kunskapen själva, så nej, jag vågar inte lita på någon annan än oss själva just nu.
Om vi sedan inte räcker till, då tar vi frågan igen på skolkontoret, men just nu är det bara göra det och vänta på bättre tider.
Så länge jag gillar matte går det an. Jag tar det just nu som ens lags hjärngymnastik.¨
Problemet är mina handleder som inte riktigt orkar skriva eller ryggen som skriker.
Jag försöker röra på mig då och då, tar en kort tur på en träningsmaskin ( som att åka skidor typ), strechar, tränar rygg, tar en promenad.

Vi har haft en vilodag i dag och lite vila blir det väl i morgon med, sedan börjar ju sportlov... och det innebär plugg hos oss....

idalinda:
Järnvärdena ligger inom det normala nu 10 ( och nu var skalan 9-25, förut pratade de om 7-25) oavsätt vilket ,
 så skulle det kännas skönt att ha det lite mer i mitten, närmare 15.

Jag har testat ALLT nu ,lever, k-vitamin , nässelpulver ... och det enda som skulle hjälpa som jag inte har testat än skulle
vara att äta vegetarisk.  Dom har ju inte rikliga mens....
Men jag vill inte vill inte vill inte. Tänkte att om jag slipper kött ett tag och äter vego + ägg + fisk.

Men sedan fick jag fina tips av en tjej på facebook som hade problem med skördkörteln, riklig mens, låg kroppstemp mm.
Hennes problem hade en klar samband med LCHF. Hon hade ätit både vegansk, lakto-ovo-vegetarisk, LCHF sträng och "light" och käkade nu lite paleoinspirerad.
Hennes räddning hade varit att utöka kolhydrater till närmare " normala nivåer" . Hon sade att vissa får en lägre ämnesomsättning med LCHF.
Hon varnade mig för att ytterligare begränsa kosten. Samtidigt påpekade hon att nötter och fröer ska egenligen blötläggas innan dom används så som bönor och linser.
 o-blötade nötter och otillagade gröna saker ( spenat, grönkål, broccoli mm.) tar mer ut mineraler och vitaminer än tillför dom.
Så kanske är mina smoothies och nötbröd mer skada en nytta.

Mer potäter, ris, frukt, honung, och minimalt med råa grönsaker och nötter/fröer

Idag blev det ris, kinawokade grönsaker ( palsternacka, morötter, blomkål och broccoli) en bosarpskyckling och lite banan och saltade jordnötter över.
Jordnötter är verkligen ingen vettig mat i någon diet, men galet goda i just den rätten!
Det blev lite sånt mat kvar tills i morgon och på måndag får det blir potatisgratäng med rödlök och paprika.
På morgonen får det bli havregrynsgröt med smör.
Magen känner verkligen att det blir annat mat, men den fungerar också snabbt, jag har ju haft problem med hård mage under hela LCHF-tiden,
så nu hoppas att denna kompromis-variant fungerar.  :loony: Bara inte vikten skenar upp....  :sneaktongue:

Subcalva:
Citat från: idalinda skrivet 2015.02.14 - 21:03:58

Hon sade att vissa får en lägre ämnesomsättning med LCHF.
Hon varnade mig för att ytterligare begränsa kosten. Samtidigt påpekade hon att nötter och fröer ska egenligen blötläggas innan dom används så som bönor och linser.
 o-blötade nötter och otillagade gröna saker ( spenat, grönkål, broccoli mm.) tar mer ut mineraler och vitaminer än tillför dom.
Så kanske är mina smoothies och nötbröd mer skada en nytta.

Jag tror definitivt på det där med sämre ämnesomsättning. Om det sen beror på att vissa äter för lite mängd energi överlag eller att kortisolet ökar eller för nåt annat. Ursprungsliv har skrivit inlägg om kolhydrater och hur det påverkar kortisol och T3 tex som är intressant. Har du läst dem?

Vad gäller spenat, kål och broccoli så finns det andra som menar att det är en myt att de stjäl näring från kroppen utan bara att kroppen inte kan ta upp all näring i just de grönsakerna. Man går alltså plus men inte så mycket som vad siffrorna på grönsakerna kan få en att tro.

Hur har det gått annars med din diet. Funkar det och får du de resultat du vill ha?

kwidell:
 :wave: Hej Idalinda!  :inlove:

ser att du har det fortsatt kämpigt  :sad: jag som inte varit här på ett tag hade verkligen hoppats att du skulle må bättre nu!  :bearhug:
men det här med mensen känner jag igen lite av.. har själv extremt riklig och smärtsam och just nu också konstiga mellanblödningar  :blink: har blivit stadigt värre senaste åren med detta... så jag följer med spänning alla tipps i den vägen  :nod-yes:

ta nu hand om dig!  :rose: :flowers:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida