bäst marinad till nötkött

<< < (2/5) > >>

Mynlen:
smart tanke Corny att låta bli fettet.

Min marinad är nog mest: "skrapad" vitlök (eller hackad, spelar nog ingen roll men jag tycker "skrapad" ger mer smak) salt, peppar, olja, något surt t.ex. citron, vinäger, sherry eller sånt, litet soyasås (är ju fermenterad) och en skvätt chilisås. Gott i är också litet sambal men det gillar min dotter inte så det hoppar jag oftast över.
Den här marinaden är iallafall gott till räkor. utan chilisåsen fungerar den nog bra på nötkött, kanske med litet paprikapulver i. Fast kummin är också en höjdare till nötkött.

idalinda:
Corny, jag tänkte på det att du sade att det är bättre att torrmarinera.

Ni försöker hjälpa mig snällt, men om ni inte  skriver några måtten  med så är jag ändå helt vilsen.
Jag fattar att man höftar lite när man gör en marinad, men jag behöver någon måttanvisning ändå.

typ:
Till 1 kg kött
1-2 dl olja
 2-4 tsk salt
2 tl chili
1kg timjan

hänger ni med. så där ungefär. Jag har ingen aning om man ska hälla i en halv flaska soya, eller bara en tsk. vitlök ; en klyfta eller ett helt vitlök?
Jag tänker marinera in kanske 5 kg kött, det blir för dyrt om jag sabbar alltihopa med någon konstig marinad.... :thumbdown:

Mynlen:
5 kg kött. få se vad jag då kan tänka mig jag skulle använda.

MINST 1 klyfta vitlök per kg kött, troligen mer. 2. Om dom inte är för små, då tre. eller fyra. (hm det här blir inte lättare tror jag)
Oljan skulle jag nog skippa, pga frysnignen!

2 dl av något surt men inte ättiksprit, det är för starkt.
1 msk salt, kanske mer men salt kan man ju lägga på efteråt extra om man vill
1 msk färskmalen peppar
1 dl soya

(1-2 dl chilisås om du vill ha det.)

Andra alternativ: 1 msk paprikapulver, 2-4 msk kummin, andra kryddor. Tänk i msk bannor inte i tskbanor... chiliflakes är nog gott.

problemet nu är att mängden värkar så litet eftersom man ofta har en del olja i. Men om du penslar över denna blandning tunt och lägger köttbitar ovanpå varandra så marineras det nog i frysen också. Oljan tar du på innan grillning.

Hjälpte detta?

idalinda:
Detta hjälpte mycket om allt du säger räknas til 1 kg kött.
( När du funderade kring mitt 5 kg i första raden, började jag tänka om du tänker på 1 kg eller 5 kg på alla måtten,
Men jag tror att du menar alla mängder till 1 kg kött )

Mynlen:
kollade litet runt efter recept till marinering för 1 kg kött.
Hittade det här, inte för att du ska göra det men som en riktlinje kanske.

6 msk soya
4 msk socker
2 msk honung
4 msk risvin
2 msk sesamolja
5 msk vårlök, hackad i små ringar
4 msk pressad vitklö
2 tsk röd peppar
2 msk sesamsalt

Alltså kan du nog ta mitt "recept" som bas för i kg kött tror jag.
verkar stämma med ungefär hur mycket jag angav.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida