bäst marinad till nötkött |
<< < (3/5) > >> |
idalinda: Kolla bara en sak till, den här syra, kan det vara vadsomhälst? Jag menar matlagningsvin har jag både rött och vitt, balsamvinegär ( tror också att jag har både rött och vitt) men har ingen susning vad är skillnaden mellan dessa vinegär. Eller rent av citron / lime. Men ska citron/lime vara lika mycket i mängden, som tex vin eller vinegär? |
Mynlen: vet inte helt så noga men det är nog surhetsgraden som avgör. matlagningsvin har nog inte så mycket syra i sig men tar man ättiksprit blir det nog för surt. Sen är nog smaken en smaksak, av citron kan jag ha mer pga jag gillar citronsmaken medan neutral vinänger bara är sur. du kan ju smaka marinaden, den ska vara en blandning av surt salt och sött. Det får man till med soya t.ex. som även om den är salt också har en söt komponent. Eller litet honung om du vill använda det. Behövs inte mycket. |
Mynlen: se här: som riktlinje för ca 1 kg kött! http://www.tasteline.com/recept/Grill_marinad |
idalinda: Tack för hjälpen, nu har jag mixat fram min marinad. Lite av härifrån och därifrån, med honung, riven ingefära, chili ,vitlök och peppar. Jag gjorde en ungefärlig plan och har handlat nu efter den planen. Massa färsk ingefära, soya. Funderar just om det vore ändå klokast att göra en provmarinad av bara 1 kg kött först, innan man ger sig på 5-8kg kött... Få se... |
Tina: Öl är jättebra i marinader, det mörar fint och ger god smak. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |