Mamografi eller inte
Tina:
Jag har ett dilemma. Hade bestämt mig för att inte mamografera mig i år då jag inte tror det är bra att klämma ihop brösten eller utesätta dom för den kraftiga strålningen. Men så fick jag ett brev med frågan om jag ville delta i ett forskningsprojekt om bröstcancer. Då måste man ju mamografera. Jag tycker det är en god sak att delta. Hur ska jag göra?
Mynlen:
jag har inte haft mammografi än men jag skulle nog inte våga chansa att inte mammografera mig. Och speciellt för undersökningar skulle jag nog göra det också.
Klämningen är nog inte så bra men inte så hemskt farlig heller tror jag, och strålningen är vad jag vet ganska låga doser. Men ja, jag har inte insatt mig i det än...
Tina:
Jag läste här om dagen att forskare tycket att strålningen är onödigt hög och ifrågasätter nyttan med mamografin.
Mynlen:
det är problemet med forskare... dom forskar allt det dom redan har svaret på :)
Nä jag vet inte. Får ta ställning när det är dags. Men om röntgen har jag lärt mig en del av Jan, som gått diverse strålningskurser. Röntgen var en av dom mildaste. Om jag nu förstått det rätt. Ska fråga strax...
/LO:
Har lite för många i min omgivning som har haft bröstcancer. Jag chansar inte!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida