snabbfrukosttips typ smoothie efterlyses

(1/5) > >>

elocinave:
Jag tror jag ska verkligen investera i en bra mixer för att kunna snabbt göra en bra och nyttig frukost till barnen.

De är inte så jätteförtjust i ägg på morgonen längre (därför blir det mera ägg till lunch).

Att äta joghurt med sked är inte heller populärt men om man kanske gör lite bär och grädde i och drickbart med halm skulle det nog funkar.
Är det någon som har ett recept?

Andra frukostförslag (som måste gå snabbt att förbereda samt att äta) emmottages gärna.

hemul:
Jag körde ju med min äggshake förut (känns inte äggig alls).

Ungefär...
2-4 äggulor
Lite djupfrysta bär (jordgubbar)
grädde
mjölk
sötning

Blir jättegott och mättande. Man kan reglera mängderna efter sina egna "regler". Lite banan är gott i om man inte är kolhydratskrämd (brukar frysa i skivor).  :biggrin1:

elocinave:
just det! Det ska jag prova på mina två försökskaniner :whink:

Men att frysa banan :shock: det går väl inte! Blir de inte kolsvarta?

Isåfall går det frysa banan när den redan är mosad i shaken, sas bananglass?!

hemul:
Nej, de blir bara aningen slajmiga. Man kanske inte skulle vilja äta dem som de är, men att t.ex. mosa till fyllning i någonting eller använda i maten är helt perfekt.  :thumbsup:

idalinda:
Om du inte har frys banan förut , så testa  om du ,/de tilltänkta ätare ska äta banan!

Här kommer mitt enkelt förslag :

Skiva två bananer  och stoppa dom i frysen, ta samtidigt ut 2 dl bär  ( svarta vinbär  blir lysande här , men alla bär fungerar)

När bären har tinat upp lagom ( ett par timmar) är det dax att ta bananen ut från frysen och mixa det ihop = färdigt

Som vi har njutit av det då vi fortfarande käkade kolisar, det var absolut bäst precis nymixad , som sorbet .

Funderar att glädja barnen någon gång när jag nu blev påmint om det...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida