Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt
Subcalva:
Vilda hallon brukar man väl säga smakar mer och bättre än odlade.
Visst är de något mindre än de odlade men spelar det nån roll egentligen.
Ett vildhallonsnår ger i alla fall rätt mycket.
hemul:
Tror defintivt inte de är mindre söta. De smakar då inte så. Skogsblåbär är dock, enligt tabellerna, mindre söta än odlade blåbär.
hemul:
Titta vad jag gjorde nu då! :duckboob:
Jag plockade vad jag hittade på fineli som man kan hitta vilt på våra breddgrader och där jag antar att värdena är för just vildväxande och inte odlade bär och la det i en tabell. Så tog jag några vanliga bär och frukter som vi odlar i våra trädgårdar eller köper på ICA och la i en annan. Hallon fick hamna bland odlade, för det är säkert sådana de kollat. Försökte att inte idka cherry picking (ha-ha!) utan tog de som jag först kom att tänka på som fanns listade. Skillnaden är inte direkt slående va? :tongue:
Vilda bär
Frukt/bär
Kh (g/100g)
Blåbär, skogs
6.4
Lingon
6.8
Tranbär
3.5
Hjortron
7.8
Nypon
16.0
Havtorn
6.3
Odlade bär och frukt
Frukt/bär
Kh (g/100g)
Svarta vinbär
7.8
Krusbär
5.4
Hallon
4.1
Apelsin skalad
8.9
Äpple inhemskt
7.1
Äpple import
8.2
Päron
7.0
Banan skalad
18.3
Subcalva:
Citat från: hemul skrivet 2014.04.09 - 21:19:06
Tror defintivt inte de är mindre söta. De smakar då inte så. Skogsblåbär är dock, enligt tabellerna, mindre söta än odlade blåbär.
De odlade blåbär jag testat har inte alls smakat lika mycket som våra vilda så sötman spelar mindre roll tycker jag.
Sen är det ju svårt att jämföra frukter och bär som du gör för i så fall vill man ju se jämförelsen mellan odlade blåbär och vilda.
hemul:
Menar du tabellerna? Avsikten var att jämföra vad vi kan ha fått i oss från frukthyllan här uppe på stenåldern och vad vi äter idag. Vi har ju inte vild frukt häruppe. Men vi har vilda bär som är nog så söta! Lingon eller ett äpple eller päron är ju shit the same ur kolhdyratssynpunkt.
Kunde man får fram värden på vildväxande afrikanska frukter skulle de nog inte visa sig vara surare...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida