Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt

<< < (4/13) > >>

Ekub:
Jag har hört att banan räknas som en ört. Sen har jag hört att till grönsaker räknas stärkelserika "delar" som rötter, broccoli tror jag nämndes också osv. Alltså inte de som vi ser som grönsaker som avocado osv utan det är frukt istället. Vet inte vad som stämmer.

Ninnan:
De här äpplena gör mig konfys.
Jag har kopierat  från Litzfeldts bok; kolh i mat(många sidor)
Där har äpple 12,2 kolh.
och nu skriver hemul 8,2.
Hur är det egentligen med mina goda äpple?  :confused3:
som tur är kan jag äta 1/4 dels äpple i taget och det är är mina ljusa stunder på dagen  :whink: det ger mig den där lilla kicken.
Jag har nu jämt ett äpple på orgelpallen som jag gnager på; tror  :look_down: jag blir mer allert då.
OM nu hemulen har rätt om kolh. i äpple får du en (vad det nu heter) i kanten!

hemul:
Citat från: Sorla skrivet 2011.11.23 - 21:05:52

Citat från: hemul skrivet 2011.11.23 - 16:30:24

Samma som det där med Finncrispen. Deras enda fördel är ju att de är små, som bär.

Och så är de godare än vanligt knäcke! Jag brukar mula i mig 2-3 stycken per middag. Och det ger inga problem för mig. Inte som mjukt bröd, som jag får ont i magen av. :puke1:

Olika igen. Jag har inte haft bröd hemma sedan jag började, men FinnCrisp skulle jag kunna ha utan att föräta mig. Det är inte bröd för mig, mer nån slags kex, orintressanta. Wasa Sport däremot... de kan man äta hur många som helst med smör på.  :w00t:

hemul:
Citat från: Ninnan skrivet 2011.11.23 - 23:52:51

De här äpplena gör mig konfys.
Jag har kopierat  från Litzfeldts bok; kolh i mat(många sidor)
Där har äpple 12,2 kolh.
och nu skriver hemul 8,2.

Vi har olika syften. Han vill framställa dem som farliga och jag som relativt ofarliga. Lägg märke till att inhemska äpplen är mindre söta också :bg:

Nä, jag använde fineli. Lars-Erik använde antagligen SLV.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=588
SLV har generellt osäkra (och höga) kolhydratvärden p.g.a. att de i de flesta fall faktiskt inte mäter upp kolhydraterna utan beräknar dem som en rest. D.v.s. när de mätt allting annat de är intresserade av anses resten vara kolhydrater. Men då kommer det med en del annat också, bla. a. organiska syror som det kan finnas gott om i frukt. Men det är så klart också så att det trots allt bara är medelvärden och antagligen från rätt få sorter. I verkligheten kan det säkert variera rätt mycket hur mycket socker frukt innehåller.

Kolla på SLVs bisarra värde för citron. 7.3 g.
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=559
Det stämmer naturligtvis inte att citron skulle innehålla nästan lika mycket socker som en söt apelsin. Men citron innehåller mycket syra och så räknas den in.  :smack_head:
1.4 g som fineli anger låter ju mycket rimligare då.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28925&lang=sv

Ett annat tydligt exempel är att enligt SLV innehåller mjölk och fil exakt lika mycket kolhydrater. Det kan ju inte vara så eftersom mjölksocker förbrukas vid mjölksyrajäsningen. Det bildas ju däremot syra och alkohol som SLV då räknar in i kolhydratvärdet.

Mynlen:
AHA!  :max-shock: då börjar man plötsligt fatta en hel del!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida