chokladgodis
Tina:
Mmm messmör.
hemul:
Messmör är en av de där sakerna som är gott nån gång ibland. Sådär var 5:e år kunde jag köpa en limpa och en ask Fjällbrynt. Passor särkilt bra när man är sjuk. Limpa har bara två tillämpningar för mig. Det är messmörsmacka och macka med stekt ägg att ha med ut i skogen. Det är en barndomsgrej tror jag.
kwidell:
Citat från: Mynlen skrivet 2011.12.17 - 10:11:46
just ja, messmör :puke1: bygger på samma princip! Dulche de leche också. Om ni inte vet vad det är.. googla!
aldrig ens hört namnet.. så här blev det google allt! :redface: .. men inte låter det speciellt lockande att prova det där inte! :shake_head: fast vem vet.. det kanske är gott?
men eftersom det tydligen fungerar att göra nån form av krämig sås på det viset så borde det ju kunna gå att göra denna fudge då?.. uppenbarligen så har nån ju lyckats med det eftersom det finns en fin bild på det hela! .. men jag känner mig fortfarande nästan löjligt misstänksam på att det håller ihop liksom :redface:
Mynlen:
första ggn jag hörde om det vägrade jag att smaka. Men jag lovar det är en underbar smak. karamellig och mjuk och GOD. Men inte lämplig till mig mera nu.
Om jag gjorde en portion blev det inte kvar länge hemma, alla kom o smygsmakade flera ggr haha
den där fudgen har jag gjort igår. Blev väl sådär. visst, ganska gott, inte så sött men jag är tydligen inte kvitt min "sötförväntning" än vid fudge :)
gjorde en portion utan choklad och ville det låta koka längre men det gick inte så bra: eftersom man har smör i blir det klart smör (ghee antar jag) och en konstig massa som inte smakade så mycket..
ska nu testa att göra dulche de leche med osötat kondenserad mjölk, få se hur det blir. Kul experiment iallafall för jag är nyfiken på hur konsistensen blir. Ska då vattenkoka det hela några timmar... (au bain marie alltså)
Ninnan:
Tror inte jag skulle klara att laga chokladgodis :blush: hade nog ätit det under tiden jag lagade det :shake_head:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida