odlingar
<< < (3/4) > >>
idalinda:
Om du gillar squash, får du mer ut av en planta än av  pumpaplanta.

:lmao: ursäkta min skratt, det är bara så underbart att planera med dig en odling med TVÅ pallkragar och EN pumpa  :lmao:
Sorla:
 :lick: Ja, men tanke på att du planterar 50 kvm med BARA pumpa! Det är kontraster det!  :lmao: Jag måste välja med omsorg vad jag planterar. Det jag stoppar ner måste bli rätt. Finns inte utrymme för misstag.......  :hm-hm:
idalinda:
Jag tänkte mer på dina pallkragar och vill rekommendera  jordgubbar!
Det är så underbart att gå och hämta någon solmogen gubbe.
Du skulle kunna ha några jordgubbsplantor  en bit från rabarbern,
den skördar du ju rätt tidigt, sedan kommer gubbarna och i andra änden kunde du ha pumpan/ squashen.
När rabarber och gubbar är klara kan pumpan sprida sig som den behagar.

Visst kan du leda pumpa-rankar över kanten till marken runt om, men den kommer ändå ta plats i kragen också.
Sorla:
Jordgubbar är härliga små filurer!  :lick: Hemma hos mor och far hade vi ett stooort jordgubbsland. Det var ganska jobbiga att se till så de inte spred sig ur sina små led. Men i lådorna så är det ju lättare och inte lika viktigt med snör-räta rader heller. Och risken för sniglar blir ju mindre när de kommer upp från marken.

Det är guld värt att ha dig till hjälp att lista ut hur jag ska göra med min begränsade yta!  :cheerleader:

Börjar det vara dags att förgro pumpan redan nu? Eller har jag lite tid till på mig att hinna handla fröer och jord? Visst kan man använda kartongerna från alla ägg att frögro i? Här har du en äkta noobie.  :redface:
idalinda:
Jag odlar jordgubbar " under" en svart markväv. breder väven påjorden och gör det kryss med sax där jag vill ha plantan,sedan
planterar man plantan och se till att den tittar ut ur krysset.
Simpelt med tanke på att hålla dom i rad och ogräset borta.

Det är ingen broska med pumpan! Den växer så våldsamt så jag börjar med den aldrig innan maj.
Någonstans i början av maj är det bra.
Och om du tänker bara pumpa så räcker inte äggkartongen någonstans.
ta direkt en mjölkkartong, gör några hål på botten och fixa någon underfat.
använd gödsat jord och ingen såjord till pumpor, sedan är det bara peta frön ner i jorden 2-3cm
vattna och vänta. Då är det värmen som gäller, just pumpa älskar +25 eller mer, så en varm söderfönster
är bra just för pumpor. Men sedan när den växer och får blad kan man ha lite koll på att det inte blir
för varmt  ( kan lätt blir +40 grader i gasande solen) , sol och värme är gott även då, men man kan skugga lite med någon papper, eller nät om det blir alledels för varmt.
Och plantera inte ut för tidigt, pumpa är en värmeväxt, inte innan juni, och du hinner gott även i mitten av juni.
vattna allt med guldvatten ( 10% urin 90%vatten) så växer allt speciellt pumpan bra.
Samla kiss av den som inte äter massa meduciner ....
Men akta för kryddornas blad när du gödslar :flirting:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida