chili |
(1/2) > >> |
idalinda: Jag har skördat nu flera sorter. Ska undersöka vilka sorter är starka och vilka mildare. Dom starka ska torkas till pulver till vinters pizzor och grytor. Dom mindare käkar folk säkert upp på något sätt... Ceyenne, ceyenne långslim, Jamaican bells, Thefat... underbara namn dom har. Ett par sorter var fortfarande inte mogna. jag tror nästan att jag får lyfta dom in i vardagsrummet snart , i växthuset blir det under 10 grader på nätterna. |
hemul: De håller på och gör inkokt chili på ettan nu. Det är nåt du borde börja med - hemkonservering! |
idalinda: Det där att konservera grönsaker i olika flytande saker har jag aldig lärt mig. Jag är skraj för sterilisringen av saker, tänk om jag inte gör rätt?? :confused3: |
hemul: Jag vet, jag är också rädd för det och så vet jag inte hur man får tag på burkar. Men jag tror trots allt att man fattar gallopen om man väl provar på. |
idalinda: jag har nu använt den metoden som jag fattar :whink:, sonen har provsmakat styrkan på dom som vi var osäkra på. Dom starka har fått torka kanske 12 timmar i en torkapparat. Nu är dom snustorra och ligger i en mortel. Där får man röra några varv, lämna stället och återkommar för att röra lite till... hela dan tror jag . Det blir så stark damm som lossnar, så näsan börjar rinna och man börjar hosta bara efter 15 sekunder. Men det verkar bli kanske 1 dl av starka varan och det räcker långt när man behöver använda bara 1/10 tsk per gång :laugh: Dessutom kommer det att mogna lika mycket till inom ett par veckor :yay: |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |