Chokladäggmjölk (att ha i kaffe)

(1/2) > >>

Bookia:
Jag gillar att ta en kopp kaffe då och då men eftersom jag dragit ner drastiskt på mjölkprodukter har jag behövt ersätta grädden i kaffet med något annat. Nu har jag gjort denna äggmjölk så många gånger och finslipat receptet att jag nu känner mig fullkomligt nöjd med den.

3st large ägg
50g kakaosmör (med smak och lukt kvar)
50g kokosolja
3msk kakao
0.5tsk kardemumma
2tsk kanel
2krm vaniljpulver
10-20g ljus muscovadosocker (efter smak, kan uteslutas men sockret gör underverk med att binda ihop smaken av alla de övriga kryddorna)
2-2,5dl vatten

Ta en kastrull och smält i den på lägsta värmen fettet med alla torrvaror. Så fort allt fett har blivit flytande, ta bort från värmen. Knäck äggen i en mixer, häll över kryddfettet. Sätt igång och mixa någon minut så att det blir ordentligt mixat.
Under tiden koka upp vattnet och tillsätt till äggmixen pö om pö. Låt mixas därefter i någon minut till.
Häll över i en burk och ha i kylen.

Hållbarheten varierar på äggens färskhet, men räkna med minst en vecka.

Räcker till 5-10 koppar kaffe, beroende på hur man känner för.

Tina:
Gillar kryddningen. Var hittar du kakaosmör?

Bookia:
Jag köper både kakaosmör och kokosolja från Crearome. Brukar ta 1kg kakaosmör och 5kg kokosolja per beställning, vilket blir ca 2 ggr per år. Köper det avdeodoriserade kokosoljan eftersom jag har så svårt för kokoslukt, men enligt Hemul försvinner både lukt och smak av kokos hos den icke behandlade oljan när man värmt upp den. Jag har ännu inte vågat köpa icke avdeodoriserad olja för att testa själv.  :laugh:

hemul:
Men vad bra, då kan jag passa på att fråga! Är den oljan helt smaklös? Som typ raps- eller solrosolja? Jag skulle vilja testa igen om kokosolja verkligen påverkar vikten, men jag pallar inte kokossmakeken i maten.

Har undrat lite över hur den är framställd också, eftersom den är så mycket billigare än den med smak. Båda lär ju vara expellerpressade, men vad kan skilja?

hemul:
Och har du förresten märkt nån viktminskande effekt?  :biggrin1:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida