Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.23 - 23:59:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 230 231 [232] 233 234 ... 464   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stora hemulraset  (läst 2074617 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #3465 skrivet: 2012.11.06 - 00:14:02 »

Det är väl mest för att de har många kolhydrater. Men jag tycker det är gott till frukost; plus honungsmelon och ek. fil. Plus 6gr surdegsbröd med smör och ost-skinka
Banan är mättande och jag trivs med min frukost m e n jag undrar om det är en bra frukost..
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #3466 skrivet: 2012.11.06 - 00:37:52 »

Tror jag nog, innehåller ju en massa bra.

Jag trodde inte du var så rädd för kolhydrater. Men ät en halv då. De håller sig fint i kylen. Jag brukar skala halvvägs, bryta av bananen och sen vika skalbitarna i kors över brottet. Ser ut som ny nästa dag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #3467 skrivet: 2012.11.06 - 19:20:42 »

Jag har testat bananpannkakor. GOtt!

3 ägg + 1/3 av vanligstor banan. mosa all ihop med en stavmixer.
steg som vanligt. Man kan slänga med lite mandelmjöl också.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3468 skrivet: 2012.11.06 - 19:42:18 »

Det lät inte dumt alls! Brukar göra stekt banan med grädde ibland. Som friterad banan fast utan smeten och jag steker i smör bara tills de blir knäckiga. Jättegott!

95.9 kg idag. 2.1 kg ner sen igår! Helt sjukt. Jag vägde mig flera gånger igår och det blev 98 varje gång.  :pippi:
Det har gått bra idag också. Inget extra. Har också kommit igång med styrketräningen igen och det känns bra. Blev väl ett uppehåll på 3 månader ungefär. Det sprack när jag var ute och plockade svamp så mycket och sen kom jag inte igång igen. Så är det ju alltid. Musklerna hade nog inte förtvinat så himla mycket, för det mesta gick bra. Var ett par övningar som jag måste ta extrapaus med bara.

Och nu dricker jag den där glöggen som aldrig blev av häromdan. Kall. Det är nästan godare faktiskt!
Loggat

Ealina
Full Member

Smörklickar: 2

Antal inlägg: 128

Hemsida
« Svara #3469 skrivet: 2012.11.09 - 14:57:32 »

95.9 kg idag. 2.1 kg ner sen igår! Helt sjukt. Jag vägde mig flera gånger igår och det blev 98 varje gång.  :pippi:

Oj! Hihihi! Vilken kul överraskning! :)

Ealina, nu kapar jag lite Hemultråden och pratar med dig!
Skönt att känna igen någon på matvägen.
Jag läser just nu allt jag hittar om paleo-mat och även mycket raw-food och funderar massor.
Vi kommer nog landa som familj, någonstans mellan paleo och raw i slutändan.
Jag måste bara låta bli att säga det till våran minsting ( snart 15 år).
Han skulle kunna leva på allehanda kött och råmjölk. :lol:

Jo, även jag landar nog nånstans där vid paleo/rawfood tror jag. Så länge man inte pratar om det så brukar de gå med på det, de andra i familjen? ;) Här kämpar ja fortfarande med att få min man att acceptera det som han kallar min "konstiga mat" och han säger ofta att han vill ha "vanlig mat" men kan inte precisera vad som menas med "vanlig mat". Så det sitter nog mest i hans huvud, eftersom jag pratar så mycket, haha.

Ealina
Har du några %fördelning med 30- metoden? Jag är mycket intresserad hur det fördelas mellan olika koster.
Jag ligger nog närmast paleo-lchf men har inte än kunnat ta bort mjölkpr. Men om man skärper sig 30 dgr och som du gjorrde, la till smör efteråt, hade det varit helt ok.
Jag blir inte mätt på mycket grönsaker utan fett, däremot bananer skulle sitta bra!
Frågan för mej är hur mycket fett får man äta med din metod?

Tja, jag brukar äta runt 2000kcal om dagen tror jag. Hamnar nog på ungefär 100g protein, nästan dubbelt så mycket fett, och går typ aldrig över 100g kolhydrater. Jag räknade ut gårdagens intag och energifördelningen blev följande: 23% P, 11% KH och 66% F. En annan dag hamnade jag på 17% P, 11% KH och 72%, och en annan 20% P, 18% KH och 61% F. Sistnämnda dag innehöll utöver middagarna även banan och torkad frukt och dadlar och cashews :)

Mängden fett är väl vanlig fettmängd inom lchfkretsar, känns det som. I alla fall nu när jag äter smör, haha. Utan smör hamnar jag nog inte riiiktigt så högt, men då verkar jag få ett nötsmörsberoende vilket kanske är min kropps signaler på att vilja öka fettet? ;)

Men det gär inte att äta  :banana: och behålla sin fettmängd. Det är en skiljelinje mellan bananer och smör  :huuh:
Vegetariska oljor har jag aldrig använt i matlagning.Kan det vara gott? Nu har jag kört med  lchf i en vecka på grund av en större putande mage. Men min magen är inte med på det. Jag klarar fortfarande inte av lchfs fettandel.
Förmodligen ligger jag mer åt paleo(inga mjölkpr)
Det finns ett läge hos mej som jag inte kommit underfund med, balansen mellan fett och kolh.. och vilket fett jag ska äta.

Nej, det är lurigt att hitta den där fett-kolhydratsbalansen! Jag vet inte om jag riktigt hittat min heller ännu.. Vilka fetter, det har jag fattat. Och jag äter banan ofta! Gärna som banangröt eller bananäggröra eller på mandelsmör.. Mmm..

Sorry, hemulen, för långt ot-inlägg..
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3470 skrivet: 2012.11.09 - 18:36:00 »

Det lät inte dumt alls! Brukar göra stekt banan med grädde ibland. Som friterad banan fast utan smeten och jag steker i smör bara tills de blir knäckiga. Jättegott!

Det har gått bra idag också. Inget extra. Har också kommit igång med styrketräningen igen och det känns bra. Blev väl ett uppehåll på 3 månader ungefär. Det sprack när jag var ute och plockade svamp så mycket och sen kom jag inte igång igen. Så är det ju alltid. Musklerna hade nog inte förtvinat så himla mycket, för det mesta gick bra. Var ett par övningar som jag måste ta extrapaus med bara.

Och nu dricker jag den där glöggen som aldrig blev av häromdan. Kall. Det är nästan godare faktiskt!

Mmmmm  :lick: Det lät gott! Har aldrig ens tänkt tanken att göra så med banan!

Och nu vet du att jojjobantnig är skadligt, så att gå upp igen är definitivt uteslutet nu!  :kungfu:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3471 skrivet: 2012.11.09 - 19:09:23 »

Närå, jag har klarat mig riktigt bra. Blev en skiva sylta extra både igår och i förrgår men det är allt och det var ganska motiverat för jag var uppe länge. Bara det är lite ner på söndag, även om så bara ett hekto, är jag nöjd. Måste ju komma igång igen och steg ett är att vänja mig av vid allt extra.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #3472 skrivet: 2012.11.09 - 20:43:40 »

Konstig våg du har  :loony:.
Kan det vara några hormonella rester som spökar?

Du, en goding till av banan: att mixa banan och avocado.
Vi testade två avocado + en rätt stor banan.
Sedan massa olika fröer och nötter på, mums!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3473 skrivet: 2012.11.09 - 20:59:48 »

Homonella rester?  :huuh:

Bli inte ledsen nu, men det där lät skitäckligt!  :ignore:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #3474 skrivet: 2012.11.10 - 19:21:12 »

Homonella rester?  :huuh:

Bli inte ledsen nu, men det där lät skitäckligt!  :ignore:

Jag vet inte var som var äckligt nu.... och jag skrev hormonella, inte homonella.
Jag menade helt enkelt att du har väl menstiden förbi, men hormoner kan göra sådana svägningar
i kroppen ändå, jag vet inte, jag bara gissar.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3475 skrivet: 2012.11.10 - 20:32:59 »

Jaså. Fast jag har inte haft några problem med vätskeansamling eller sånt förr, så det verkar ju konstigt om det ska börja nu. Mitt vikt ändrades ingenting kring mens och inte blev jag svullen heller.

Banan + avocado låter äckligt. Ledsen, men det gör det.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3476 skrivet: 2012.11.11 - 00:07:09 »

Nu kom på att det var du som försökte få oss att provbaka ett bröd gjort på vitkål för länge sedan! Det lät ännu äckligare. Då skulle jag hellre äta avocado- och bananröran. :lol:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3477 skrivet: 2012.11.11 - 11:49:48 »

Veckovägning 126

Veckans resultat: -0.5 kg
Nu: -32.0 kg (95.5 kg)
Hittills den här månaden: -0.6 kg
Hittills i år: -3.6 kg
Sedan 15:e juni: +1.2 kg
Totalt från maxvikt: -40.5 kg
http://fetbobba.net/hemul/vikt.html
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #3478 skrivet: 2012.11.11 - 19:41:18 »

Se där! Har det varit en jobbig vecka? :worried:

Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #3479 skrivet: 2012.11.11 - 20:18:43 »

Nej, det har gått rätt bra. Tills igår. Då svullade jag loss. Jag fick ett sånt där märkligt stor hål i magen efter middagen. Jag tror jag tröck i mig 6-7 skivor sylta och åt ändå den planerade svartvinbärsparfaiten till kvällsmat. Så att jag inte vägde mer är ett under, samma vikt som i lördags morse. Hade säkert blivit ett stort skutt ner om jag inte svullat.

Men ett halvkilo är ju mer än OK, så jag fortsätter väl så här utan kaloriräkning, så får vi se om det funkar nästa vecka också.
Loggat

Sidor: 1 ... 230 231 [232] 233 234 ... 464   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544