stevia |
(1/2) > >> |
idalinda: ännu en omgång stevia skördat idag! Jag plockar en större buske ( från förra sommaren övervintrat) och 3 mindre plantor varannan vecka ungefär. breder bladen på en serveringsbricka och ställer ovanför kylen. Efter en vecka -10 dagar är dom torra. Då mortlar jag dom och silar till en liten burk. Det blir fina ränder på burken av olika skördar! :inlove: Nästa år vill jag nog har ännu mer plantor, ungdomarna gör vaniljsås nu på löpande band så stevian går åt! :lol: |
idalinda: I år har det inte varit något bra steviaår. Jag har kunnat skörda två gånger i mindre mängder, så lite har jag på burken, men kanske bara en tredjedel av förra sommarens skörd :worried: |
hemul: Mina tog sig inte alls! Och jag som sa att de var så lättodlade på fönsterbrädan, men det har de varit förut. Jag slängde dem. |
idalinda: Nyckfulla växter. jag satte väl 60 fröer och 1 behagade gro, eller två. Sedan växte de inte alls. Jag kommer att plocka in dom plantorna till växhuset snart, när det verkar inte blir någon sommarvärme i denna augusti :angry: Det brukar ju alltid kommar +30 grader när skolan börjar... :kungfu: |
hemul: Var dina från Impecta? Det kanske var nåt fel på dem. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |