Kefirsvamp

<< < (3/15) > >>

Lisbeth:
Mjölk. Svampen läggs i en glasburk. Häll på rödmjölk och låt stå. Thats it.

Tina:
Är det som surdeg att man tar undan lite och gör ny fil av?

Lisbeth:
Ok nu kommer den långa versionen:
Svampgrynen läggs i en glasburk eller porslinsbytta. Häll på kall röd mjölk. Ställ mörkt i rumstemperatur i 2 dygn. Klart. Svampen har då förvandlat mjöken till en slags kefir , typ som tjockare seg mjölk, lite syrlig. Mjölken är svampens mat. När två dygn har gått tar man en sil,durkslag med små hål och silar av den sega kefirmjölen i en karott. Rör med en sked eller träslev o pressa ut så mycket det går. SEN sköljer man svampen i KALLT vatten rinnande direkt ur kranen när den ligger kvar där i silen,Rör om lite med fingrarna i svamphögen så gammal mjölk sköljs bort.   Glasburken /byttan tvättas ur med vatten o en svamp eller borste så gamla mjölkrester försvinner. Inget diskmedel. Sen läggs den rena svampen i den rena behållaren o ny mjölk hälls på som får stå i 2 dygn osv.osv. Mjölken du silat av äter du upp. Jag kör 5 dl /gång och delar upp det i två portioner. Dag ett äter jag den första ,den andra portionen står i kylen till dag två då jag äter den och dag tre är det dags att sila av en ny omgång som räcker i två dagar osv.

Lisbeth:
på sidan http://kefirsvamp.blogspot.com finns det mycket att läsa om vad man kan använda kefiren till. Kolla där

Tina:
Jag skulle jättegärna vilja prova, kunde du avvara lite? Vad ska du ha för kornen?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida