Det var riktig skrämselpropaganda! Men jag inbillar mig fortfarande att det gäller patienter med hjärt och kärlproblem.
FASSs text var ändå bäst tycker jag. Där fick jag TVÅ anledningar till, till att sluta fortast möjligt med medicinen.
Perifera arteriella cirkulationsrubbningar
Metoprolol bör användas med försiktighet till patienter med perifera arteriella cirkulationsrubbningar (till exempel Raynauds sjukdom eller fenomen, claudicatio intermittens), eftersom behandling med betablockerare kan förvärra sådana tillstånd Jag har jätte problem med vita fingrar. Har inte tänkt på att ta det med läkare förut, men såg för någon vecka sedan att det tydligen kan vara allvarligt och farligt. Jag vågar till exempel inte ha ringar på mig. Och jag har förutom vita fingrar problem med att knogarna svullnar och gör ont. på morgonen vaknar jag ofta av att jag råkar böja något finger och då känns det som att hela knogen spricker från insidan. Asont!
En annan orsak är min puls. Nya telefonen har ju roliga funktioner så jag kan kolla pulsen i vila med fingret mot blixtlampan. Och min puls är extraodinärt långsam. En morgon när jag vaknade kom jag för ovanlighetens skull ihåg att jag skulle kolla riktig vilopuls. 42 bpm! Och vid lucherna på jobbet har jag kollat. Då har jag ätit gott och suttit en liten stund, innan kaffet. Då snittar jag på mellan 54 och 56 bpm. Enligt fass ska jag inte äta beta då.
Jag provar och ser vad som händer. Blir det inte bra får jag väl ta en halva då. Under tiden självmedicinerar jag med träning och virkning/stickning.