årets första egenodlade tomater

<< < (2/4) > >>

hemul:
Usch ja. Man hittar ju aldrig en mask i vitkål.  :angry:

Är kålrot lika känslig eller är de mer skyddade av hur de växer?

idalinda:
Jag har inte odlat kålrot förut men tänker testa i år det med.

Morötter kan ju få morotsflugor så de ska hälst teckas också, jag får kolla lite mer ingående vad jag ska göra med kålroten .

Fast dessa kålmask/larver äter växten utifrån in, jag kan inte tänka mig att att man skulle hitta en mask inne i kålen, om de har bestämt att äta upp ett kål, så kan du inte köpa den alls, den finns liksom inte.

men för det stora hela tror jag på täckodlningen som jag har nu praktiserad under 6-7 år.
Jag täcker jorden med klippt gräs och annat organiskt material , och behöver vattna växterna bara när jag så fröer tills de börjar gro, sedan tar jag gräset tätt intill plantan, jag vattnade inte ens under torkaåret 2006 och var bortrest två veckor i stöten.
Man behöver inte gödsla, kväve kommer direkt från grönmaterialet och maskarna mår bra, lukrar jorden åt mig och bajsar  tonvis gödsel  /sommar.
Jag behöver inte gräva och vända på jorden, maskarna gör jobbet.
Jag behöver inte rensa ogräs, för täckningen  hindrar dom att växa   /rota sig.
Jag får nypa upp några enstaka ibland ... men det är inte en syssla jag behöver tänka i stort. Det enda tillfället är då när jag har brist på grönmassan någonstans . Jag har två grannar som lämnar stora säckar klippt gräs åt mig varje vecka  :yay:

Och allt bara växer ... mina gullökar var nästan stora som två nävar  förra sommaren och goda är dom också.
Det är som med LCHF-kosten, man undrar efteråt varför man ska göra det svårt , när man kan göra det roligt, gott, naturligt och enkelt  :thumbsup:

hemul:
Jag vill också odla!  :sadsad:

Har du kålrabbi? Det är så gott och ska vara lättodlat har jag hört. :tasty:

idalinda:
De fröer har jag inte beställt ... och har inte smakat det heller.
Det får vi nog lämna till någon annan sesong ...

Har du ingen tomt att odla i ? :plant_smack:
kolonilott ??

hemul:
Näääää!  :cry:

Willys brukar ha kålrabbi. De är små och vitgröna. Smakar lite kokos råa.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida