alkohol i matlagningen

(1/3) > >>

idalinda:
Jag vet inte om jag har någonsin använt alkohol i matlagningen, men jag ser titt som tätt recept
där man ska har 1-2 msk vin eller annat, ibland 1 dl .
Jag har fattat att alkoholen avdunstar under matlagninen så ungarna blir inte berusade av såsen :whink:,
men vilken funktion har det  i matlagningen ?

och hur kan jag ersätta den om jag inte har hemma det som står på recept.

Vi använder ytterst lite alkohol hemma hos oss, pga att makens pappa var alkoholist.
Vi har någon flaska  så att man kan ta ett par msk  konjak när man är förkyld, eller liknande.
men vi dricker inte vin till maten alls. Jag kan ta ett glas hos någon på en fest, maken tar hällst inget.

Kan vitvinsvinegär eller liknande saker ersätta vin i matlagninen ?

Lisbeth:
Finns matlagningsvin, både vitt o rött som ger "vinsmaken" men helt utan alkohol. Köper mina på ICA

hemul:
Eller köp en flaska vin och frys i portioner, istärningar eller större. Det ska jag förresten göra själv också.

Vin är förstås krydda, men i större mängder så mörar det även. I riktig coq au vin och boeuf bourguignon är den enda vätskan vin...  :inlove:

kwidell:
matlagningsvin använder även jag i såser och grytor! blir jättegott!  :lol: så det kan jag rekomendera!  :nod-yes:

idalinda:
krydda och mörande effekt alltså, ok, jag har blivit lite klokare.
Matlagningsvin på ICA, det ska jag leta mig fram, när jag nästa gång hittar en recept som kräver vin , tack för tipset !

OM ni inte har vin hemma och gärna skulle vilja laga maten med vin i receptet, finns det någon ersättning ?
Kan man alltså byta den mot något annat flytande ?
Jag fattar att man får en annan smak och karaktär, men GÅR det att byta till tex. vatten för att kunna laga maten ?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida