Krukväxter: varför blommar inte min fredskalla?
hemul:
Köpte den förra våren/sommarn och den blommade hela tiden ända till hösten. I år har den inte fått en endaste blomma. Den har stått på samma ställe och fått samma behandling. Planterade om den i våras. Den har växt och blivit tätare, så den verkar inte må allmänt dåligt. :neutral:
Nizhoni:
Delade du den alls när du planterade om den? Det går bra att dela den och ha alla delar i samma kruka, men delas bör den om du vill att den ska blomma. :smile:
hemul:
Jaså. Nej, det gjorde jag inte då den inte var så stor tyckte jag. Vad skumt att det funkar även om man planterar allt tillsammans igen.
Men då tar jag och delar den på två i vår då. Blir det braigt? :smile:
Nizhoni:
Som jag fattat det så ska man dela den så att varje bladrosett är för sig för att den ska trivas som bäst, så har jag gjort och visst har de blommat om än inte så mycket som när de var nya. Men jag kör varianten med att först torka ut mina blommor för att sedan dränka dem i vatten och låta dem torka ut på nytt, inte helt optimalt kanske men de verkar trivas ändå. :whistle:
hemul:
Det ligger nåt i det där med att torka ut. Fast kalla är väl en sumpväxt. Är det inte dem man kan ha i en skål med vatten, utan jord alltså?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida