Sockersug av sötningsmedel?
<< < (3/5) > >>
hemul:
Ja, du ska absolut testa innan du köper mycket. En del tycker ju inte alls om det. Du ska veta att det smakar typ sackarin, ivf om man tar lite för mycket. Och det funkar inte att göra nåt jättesött, som det gör med socker. Då blir det bedövande äckligt. Det gäller att ta precis så mycket som behövs och inte överdosera. Lite svårt i början eftersom det är så pyttesmå mängder det är frågan om att man inte kan mäta.
Ninja Ister:
Aspartam (som finns i bl a Canderel) orsakar ingen insulinfrisättning, flera studier finns på detta. Kolhydratinnehållet är 97g/100g men en tesked väger nästan ingenting och innehåller 0.47 g kolhydrater (en stor burk Canderel väger endast 90g!)
Lingon:
Men aspartam är väl inte så lyckat ändå?

Jag har smulade-blad-varianten av stevia hemma och har det ibland i te, speciellt om jag lagar det i tekula. Och lite på lingonen ibland när jag äter lingon-och-keso-frukost. Men annars är det lite svårt – när man använder socker är ju ofta konsistensen (t ex i smält socker) lika viktig som den söta smaken, och dessutom har söt smak blivit väldigt mycket mindre intressant. Men en illsöt växt som är nyttig istället för farlig, det är ändå lite magiskt.
esther:
Nu kan jag åtminstone meddela att Irish Coffee med stevia istället för farin smakar mumma. På grund av denna lilla testverksamhet i fredags har jag inte vägt mig på ett par dagar... :party:
hemul:
 :drink:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida
Föregående sida