Jag har anlänt.
fredrik_olsson:
Hej på er igen =)
Fan vad goa ni är, jag visste väl det, det kändes i magen! ;)
Vad roligt med odlingen idalinda! Jag förstår att du lever i underbara skördetider just nu då,
är det kanske så att du pysslar med konservering också då?
Ja jag har läst svart jord fast jag hoppade över delarna om ryssland som jag tyckte var tradiga och inte gav så mycket, annars var den väl vettig, det är helt galet vad våra jordar missköts, jag blir så förbannad över det, sedan plogen uppfanns har hälften av vår planets matjord sköljts ut i havet, och ta allt med konstgödsel och glyfosater och fan allt, galenpannor! Vad lämnar vi efter oss? Öken? Schyst.
När vi ändå är inne på ämnet kan jag tipsa om "Till matens försvar" som är en jättebra bok, och "Zingerman's guide to good eating" är också fantastisk om än svår att få tag på i Sverige, men som finns på bibban i Majorna efter mitt inköpsförslag! =)
Jag kan säkert skramla ut lite mer titlar om jag får upp mitt glömska huvud i varv ifall någon tycker sånt här är roligt :)
Jag letar efter en kramsmiley men det finns ingen (skandalöst), så KRAM på er alla i varje fall. Ta vara på dagen, det är fint idag!
/Fredrik
idalinda:
:bearhug: visst finns det , klicka på knappen " fler" efter alla smilysar.
"Till matens försvar" har jag funderat på , ska läggas på önskelistan.
jag utnyttjar också bibblan fullt ut, går ofta rakt fram till disken och frågar om de kan göra ett fjärrlån åt mig,
ofta händer det att de köper hem också "mina " böcker.
Då har du säkert läst " tyst hav" också, under den läsningen blev jag nästan aggressiv, så fruktansvärd vad det att läsa om det som pågår :so_mad:
Fyll gärna på tipslistan om bra läsning, man glömmer lätt att skriva dit !
Vi drömmer om en större trädgård och en liten stuga och stora utbyggnader.
Vi hoppas att det skulle bli aktuellt inom några år, inte något stort men en halv hektar jord och några träd så att man kan hugga ved, växthus och ev, hönsgård.
Jap, just nu är det skörden som gäller; dagsaktuellt är att plocka dom sista vinbären och mogna utetomater, möjligtvis lite mangold till frysen och lite mer örter till torkning.
Tina:
Jag har lyssnat på flera föredrag av han Mikael "vadvardetnuhanhette" Mycket intressant och ska beställa boken också. Fast på jobbet börjar dom tröttna på mig för jag blir också upprörd och varvar upp när vi pratar mat. Själv drömmer jag om en gård på landet med några kor, höns och får. Och såklart grönsaksodlingar, ungefär som Mandelman på tv.
idalinda:
Tina, kan du ta hand om djuren så kan vi ha gårdar bredvid varandra,
jag får skit du får gröna saker :lol:... du får gärna odla också, men jag är nog inte den bästa att ta hand om djur :pippi:
Corny:
Jag är jättebra på att ta hand om djur, så jag vill också vara med! Snääääälla!!! :shy:
Ni får ägg, mjölk, kött, och idalinda får skit. :whink: Jag ska ha getter också, så ni kan få ost med!!! När jag lärt mig hur man gör sånt... :rolleyes:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida