Vad äter ni där hemma egentligen? |
<< < (2/6) > >> |
malba: Just nu äter jag vitkålssallad gjord på färsk vitkål. Till allt. Eller bara som det är. :whistle: Strimlar vitkålen och skär på tvären. Kokar upp vatten och rapsolja, ca 3dl/0,5 dl. Kryddar vattnet med salt, peppar och pizzakrydda. Häller över vitkålen. Blandar runt ett par gånger. När kålen har legat ca 1/2 timme tas kålen upp med hålslev/tång. Oljan har då fastnat på kålen, resterande vatten kastar jag. Det är inte samma smak som när man gör salladen på vinterkål. Det här äter tom. dottern. Och nej, jag har ingen vinäger i. /malba |
hemul: Smiliesarna blir bilder sen när du skickat ditt inlägg. Om du skriver t.ex. Kodstycke: :lick: ...så blir det en sån! -> :lick: Ja, jag äter ju lite potäter jag, så tillbehör har jag inga problem med. Men jag tror det finns rätt mycket recept på vad man kan göra med kål och sånt i receptforumet. Räddningen för mig är hembakt lowcarbbröd. Omelett i all ära, men det är gott med en macka i handen på morron. :nod-yes: Korv trillar jag dit på ibland. Sen gör jag idalindas leverpastej i mixern och fläsk rimmar jag i lake. Det är buslätt och går fort (1 - 1½ dygn) och tar inte flera veckor som när man torrsaltar. Blir jättegott och billigare också om man beställer en hel sida. Då får man ju billiga revbensspjäll också. Ska leta upp receptet på lagen, det finns här nånstans. [TILLÄGG] Nu har jag hittat det. Det var på gamla forumet, så jag la in det viktigaste här. http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1353.msg14969.html#msg14969 |
yngve: Tacktack Malba och hemul också! Nu har jag ju fått en hel del att variera med. Vad snälla ni är! :chef2: Nu får jag ta på mig kockmössan och köra på. Att fixa fläsket själv har jag inte ens funderat på att man kan göra men tydligen kan man det. Så emla bra! Tack! |
hemul: Jag trodde inte det var sant första gången. Ibland är saker inte så avancerade som man tror. :tongue: |
Tina: Vi äter fläsk med löksås, korvar med hög halt kött osv. Den här veckan har vi ätit lammkorv med stuvad vitkål, köttfärssås med squashspagetti, fläskkotlett med bea och cole slaw. Vad det blir ikväll vet jag inte riktigt för vi ska handla, förmodligen köper vi en färsk kyckling och kör i ugnen. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Nästa sida |
Föregående sida |