Hur gör man rosenvatten? |
<< < (2/2) |
hemul: Gick åt skogen. Luktade som gräsklipp när jag hackat ner bladet. Ska försöka igen - med hela blad i sprit. Kan ju lägga ner vartefter men klipper ner dem. |
Lisbeth: En gån för LÄÄÄÄÄÄnge sedan gjorde jag rosenvatten. Plockade rosor från häckplanteringar . Det ska vara sådana där dubbla, mörkt röda, starkt doftande. Kokade upp vatten o hällde över bladen. Svalnade soppan o silade av bladen. Rosenvatten! Använde det som ansiktsvatten. |
hemul: Jaha, får väl ut och sno rosor då. För med pellisar gack det inte. :shake_head: |
anki: Gjorde en urgod mintlikör på doftpelargonen Mint Rose! Blad i botten, slog på vodka, stod mörkt och skakade någon gång per dag i 2 veckor tror jag det var och sen silade av det och hällde i lite vit sirap och skakade tills det var löst. Smask!! Anki ps. inte direkt rosenvatten.... men ändå :) |
hemul: Å vad bra! Då var det nog hackandet som sabbade för mig. Att skaka låter ju vettigt med tanke på doftisar funkar. :nod-yes: Om du kunde dricka det som likör måste det ha blivit rätt stark smak. Skulle ju funka bra med sprit för parfymsyften också då, så behöver man bara ta nån droppe. |
Navigering |
Meddelandeindex |
Föregående sida |