Candidatest hemma
hemul:
Tips till er som tänker äta stora mängder C-vitamin. Köp askorbat. Då klarar magen sig eftersom det inte är surt. Natriumaskorbat ska vara bäst. Fasiken, jag hade en bra källa i Sverige, men nu hittar jag inte.
kwidell:
vad är Askorbat för något?... Askorbinsyra vet jag vad det är :whink: .. men jag misstänker att det inte e samma sak!
Nizhoni:
Vad är egentligen skillnaden mellan askorbat och askorbinsyra? Jag har askorbinsyra i mitt äggschampo för att sänka ph-värdet, går det att ersätta med askorbat? Finns askorbat på apoteket? Många frågor blev det. :wacko:
hemul:
Askorbat är saltet av askorbinsyra, jonformen kan man säga. Därför är det alltid bundet till något annat, t.ex. natrium, kalium eller magnesium.
Vet inte om det finns på apoteket. Jag har hittat emailadressen till killen jag köpte av, men det är flera år sen, så den kanske inte funkar nu. Men när jag googlade hittade jag flera sajter som säljer askorbat nu. Jag har hört att natriumaskorbat ska vara bäst därför att natrium är tämligen harmlöst.
Vad jag vet kan man använda det som konserveringsmedel, det är väl den funktionen det har i schampot va? Tror de har uppgifter om det där på Shenet.
Ditt schampo vill vi för övrigt mycket gärna ha recept på! :smile:
Övriga inlägg om äggschampo är flyttade till denna tråd.
hemul
hemul:
Här kan man läsa i Wikipedia.
Ascorbate (an ion of ascorbic acid) is required for a range of essential metabolic reactions in all animals and plants. It is made internally by almost all organisms, humans being a notable exception. Deficiency in this vitamin causes scurvy in humans.[2][3][4] It is also widely used as a food additive.
Det är tydligen jonformen som används i varje fall.
P.S: Jag ska tvätta håret ikväll... :inlove:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida