Alternativ till fluortandkräm

<< < (2/3) > >>

Kusin Vitamin:
Om man får tro den här sidan (som hemul har länkat till tidigare) så är det ju så här det ligger till:

Citat

..."since the beginning of administration of iodine to prevent goitre, children have less caries. Iodine seems to increase resistance to caries, retarding the process and reducing its incidence."

Dental Caries, American Dental Association (ADA). (Lynch, Kettering, Gies, eds.) Original Documents: Summaries on Caries Page 72, Page 73, 1939

En till sida med samma budskap.

Låter mycket bättre tycker jag. :smile:

Corny:
Citat från: Kusin Vitamin skrivet 2009.04.05 - 22:00:47

Om man får tro den här sidan (som hemul har länkat till tidigare) så är det ju så här det ligger till:

Citat

..."since the beginning of administration of iodine to prevent goitre, children have less caries. Iodine seems to increase resistance to caries, retarding the process and reducing its incidence."

Dental Caries, American Dental Association (ADA). (Lynch, Kettering, Gies, eds.) Original Documents: Summaries on Caries Page 72, Page 73, 1939

En till sida med samma budskap.

Låter mycket bättre tycker jag. :smile:

Tycker jag med!  :lol: Men jag hade inte sett den sidan innan. Ni är så ambitiösa med att leta upp sidor, du och hemul, vilket inte jag är.

Corny:
Citat från: hemul skrivet 2009.04.05 - 20:50:44

Varför har man inte kunnat påvisa det då?

Citat

Kan också tillägga att jag inte direkt tycker om att komma med den här infon, eftersom jag inte är speciellt förtjust i fluor själv.

Det gör inget! Om det nu skulle vara så, så får jag hellre hål i tänderna än har taskig sköldkörtel, nervskador och urkalkat skelett.  :biggrin1:

Kan inte förstå varför???  :confused3:
Faktum är att det finns mängder av föräldrar därute som prackar på sina barn fluortabletter varje dag, för att de ska få bättre tänder. Detta utan en tanke på konsekvenserna! För fluor är nyttigt. Och just för tänderna så kanske det är det, men resten av kroppen mår inte bra av det. Fast det är det inte många som tänker på!

hemul:
Jag hade faktiskt inte läst det där heller, trots att jag länkat till sidan.  :shy:  Men det är ju jättebra!  :clapgrin:

Verkar ju finnas en del i ämnet...
http://google.com/search?q=iodine+caries

Så nu blir det till att gurgla med Lugols innan vi sväljer den då!  :laugh:

KajsaKavat:
Tandborsten hinner aldrig torka när vi använder en och samma varje dag. Bakterierna kan växa till sig rejält och jag läste någonstans att det kan finnas 700 olika bakterier och att de kan överleva en hel vecka. Om det bara ligger en liten gnutta sanning i det påståendet så är det hemskt.
Jag känner en kvinna som förra veckan fyllde 90 och varje gång hon går till tandläkaren så ropar han dit alla andra tandläkare och tandsköterskor så de ska få se hur välskötta hennes tänder är, hon har haft ytterst få hål och hon har fortfarande alla tänder i behåll. Jag vet faktiskt inte om hon borstar med flourtandkräm för hon är en medveten kvinna. Jag vet iaf att hon har 7 tandborstar igång samtidigt, en för varje veckodag så hennes borstar hinner verkligen torka upp mellan användningarna.

Jag håller med om att både salt och bikarbonat är bra för tänderna och munhygienen. Själv borstar jag med salt varje morgon, det är mitt sätt att hålla bakterier borta från min tandborste och min mun och det är en bra start på dagen. Enligt ayurveda är det bra att tvätta hela munhålan med salt varje morgon, min tandborste får hjälpa mig med det arbetet.

Jag kan rekommendera en tandkräm som tillverkas av en företag i Emmaboda som heter allVeggie. www.allveggie.se Tandkrämen heter "Prabhupada's toothpaste" och tuben är helt komposterbar.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida