Hej Corny!
Jag har för mig att vi dimpade in på det Hemuls eminenta forum ungefär samtidigt ..
Visst blir det en resa när man anammar något och söker information .. och att det tillfälligtvis gavs ut några böcker just då .. Det var nog boken hemliga kocken och diskussioner om hundmat, främst till brukshundar, som fick mig att tänka till ordentligt
Det verkar som att du också gillar ditt nya "tänk" och har överlevt processen och omställningen, Kul!
Jag tror nog att arbetskollegan sätter sig in i "dieten", om han orkar följa den är en annan sak
.. Han är förresten sjuksköterska .. Funderar på om jag skall lura med några av kollegorna på föreläsning med kostdoktorn ..
~
Dag två av vår fyraveckorsresa är så att säga överstånden..
I morse landade jag på jobbet vid halvsjutiden .. gick genast och tog fasteblodsockret .. det låg på 4,1
Tog en kopp kaffe med grädde som jag avnjöt under "rapporteringen".
Frukosten intogs vid 09,30 .. jag tog blodsockret före och efter min matlåda som bestod av äggochostomelett och bacon (åt det kallt, jättegott!! vägrar värma onödigt i micro .. ).
Blodsockret före frukost var på 4,6.. drygt en och en halv timme efter frukost, låg det på 5,1.
Där under frukosten upplevde jag något märkligt ... jag blev såå mätt ungefär halvvägs i matlådan
Bra det, så har jag den andra halvan tills i morgon kväll
Ungefär 13,30 var det dags för lunch .. Den bestod av en fläskkarréskiva med yttepytte sallad och två stora bitar kryddsmör ..
Samma fenomen .. mätt drygt halvvägs i maten .. ( Det var ju nästan inte kul, jag älskar ju att luncha!!)
Vid treslaget kände jag att jag var riktigt på lågvarv.. Inte vet jag om det var det faktum att jag fått ungefär åtta timmars sömn under de senaste fyrtioåtta timmarna .. eller att vi haft superjäktigt hela dagen .. fast jag tror att huvudorsaken var nedskärningen av kolhydrater
Nåväl .. Vid sextiden serverade jag dagens middag .. en fiskgryta med bas av fenkål, torrt vitt vin, grädde och kryddor .. samt Hoki och lax. Jag hade tänkt piffa till det med Gremolata , men allt jag hade var vitlök och en ekologisk citron.. det fick bli rivet citronskal och riven vitlök, iblandat helt på slutet. Några musslor ströddes på toppen av det hela. Det blev riktigt gött
Gubben fick några smördränkta broccolibuketter bredvid
Så kom det fram att dagen i går var riktigt jobbig för Gubbens del. I dag har det gått mycket bättre
Så är det bara att invänta dag nummer tre .. Kommer bli lugnt för min del .. men Gubben är ensam hemma .. hoppas han står emot ifall det kommer något sug ..
Fast han brukar alltid genomföra saker han lovat.. så jag är inte värst bekymrad egentligen