Noras väg ..
Affe:
Citat från: Nora skrivet 2011.11.24 - 13:06:51
I går var jag på en föreläsning genom jobbet. Det handlade om information kring landstingets insatser för att Citat : Att stödja och utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i landstingets verksamheter
Jodå, en del av det var ju absolut vettigt, som att stödja personer genom motiverande samtal för att uppnå ändrade vanor vad gäller tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig aktivitet ...
Sen kom det upp en liten grå landstingsrepresentant (60 +) och inledde med välmodulerad röst om felaktiga matvanor .... Tills han plötsligt fick något som liknade ett utbrott (enligt mitt sätt att se/höra det ..) och höll en dundertalan om förkastliga dieter som den där "Kostdoktorn" vars råd INTE hade något stöd av någon som helst forskning!!
Sedan kom en lång harang med vältalighet för livsmedelsverkets rekommendationer som han försökte förstärka med bildspel av tallriksmodellen och nyckelhålsmärkt etc ... Wooohooo säger jag bara, så oprofessionellt han betedde sig :shock:
Det som jag går och irriterar mig över idag är att jag ramlade helt ur koncepterna och satt där som ett fån och inte ifrågasatte det han sade .. :blink:
Synd att du inte jävlades med honom.....be honom förklara vad som är fel med att bota diabetes två med kost i stället för insulin... hehehe :evil:
Nora:
Ja jag är så förbaskad på mig själv som allra helst!! :club_idiot:
Jag skulle så gärna velat ifrågasätta den där människans åsikter (och avsikten med att dundra på med åsikterna ... det verkade nästan som han ville skrämma oss)!! Men i ärlighetens namn så tror jag inte jag hade kommit någon vart med honom - man kan nästan se det på vissa människor..
hemul:
Kunde du hålla dig? :lol:
Nora:
Fruktansvärt hemskt att jag höll mig ..
Men det var en mkt liten församling som hade kommit till föreläsningen - och nästan alla där visste ju vad jag tror på.
Dessutom gjorde han bort sig den där snubben, han var verkligen inte proffsig. Och som delar av föreläsningen egentligen byggde på, man skall inte tränga sig på och försöka ändra dem som ger tydliga uttryck för att de inte vill ...
Man skall hellre sprida kunskap till de som är motiverbara att ta emot den :nod-yes:
Men hur som helst är det märkligt att det finns människor inom landstinget som är beredda att näst intill försöka skrämma folk från att tänka i andra banor än livsmedelsverkets ...
hemul:
De tror väl själva på det. Ta läkare som Annika och doc. Jag har svårt att tro att de inte själva delat ut fettnåla kostråd, skrivit remisser till viktoperationer o.s.v. De trodde väl också på det en gång.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida