Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 01:36:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dagismat, eller för all del skolmat...  (läst 5422 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.02.26 - 22:45:42 »

Det har redan varit en sån här tråd, men jag tänkte starta en ny, pga att jag var en av dem (kanske den enda), som tyckte att dagis/skolmaten var ok. Åtminstone i det kök jag jobbade i, för där var ju allt tillagat från grunden.
Allt var visserligen tillagat från grunden i "mitt" kök, men vad jag glömde att upplysa om (och som gjorde mig rejält förbannad faktiskt), var att det inte fanns en enda naturlig fettkälla. Ok, det fanns rapsolja, och det ska ju vara bra. Men när man kom till den lite mer animaliska avdelningen, fanns det bara lätt-crème fraiche, något slags gräddliknande som var på ca 15 % fett, och inget smör. Detta för att man skulle få ner det mättade fettet i matlagningen. Barnen fick lättmjölk att dricka. Om de nu inte fick vatten (vilket jag tror är bättre på många sätt).
Om man nu har en otrolig skräck för mättat fett, förstår jag inte riktigt varför man inte, trots allt, använder de mest naturliga produkterna. Använder man 40%-ig grädde eller crème fraiche, så behöver man ju inte använda lika mycket som när man använder deras mer lågfettade "kusiner". Förstår heller inte riktigt varför man har en sån här policy på dagis. Barn behöver ju fett! Mycket fett, dessutom! Och ska det vara mycket fett, så ska det vara bra fett och inget annat! Men det verkar som att Livsmedelsverket inte inser att ungar behöver mycket av denna vara, och att de har satt ut dessa riktlinjer för dagis och skolor när det gäller barn och deras näringsintag. Man är rädd för att ungarna ska bli feta, men det lär ju knappast hända om de får den mat de ska ha!

I vissa fall har jag tom läst om barn som har varit "tvungna" att proppa i sig chips för att må bra, och då har läkare tyckt att det är bra, pga att chips iaf innehåller fett. Jaha, men vilket fett då? Det fettet är inte speciellt nyttigt. Vad ska man göra för att saker och ting blir bättre?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544