Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:23:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nora  (läst 7105 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« skrivet: 2009.02.25 - 00:34:50 »

Några korta basfakta om mig - född 65, 1.64hög, lagomt rund och trevlig ..  :nod-yes: OK då, varierar mellan 64kg och 70 beroende på årstid mm .. just nu .. tja, kanske 68 (?) (har ingen våg ..).
Startade LCHF: Hmm, svår fråga .. vi ändrade vår mathållning i januari i år med att slänga ut köpbröd och pasta bland annat ..
Margariner har inte ätits på årtionden så det var inget nytt .. men att äta SÅ mycket ägg och smör som vi gör nu, ja det har vi aldrig gjort förut !
Annars har vi det kött som kommer från vår jakt, älgkött, rådjurskött, ngn fågel, bäver, hare .. kanske björn till kommande höst om vi har tur (fast björnkött är ganska grovfibrigt och godast om det är rökt).
Vi köper oxkött från "ekologiska odlingar" så att säga, och gris ibland värmlandsgris och ibland från en gård ..

Framgångar: Kära gubben min har haft dålig mage sen tonåren, diaré jämt  .. NU är den ... BORTA!  :thumbsup: Vi är klart mindre griniga utpå eftermiddagarna än tidigare .. dofter och smaker är tydligare .. vi är inte lika kolhydatpluffsiga längre .. Vi har liksom blivit ett team som verkligen samarbetar kring mat och "vad köpa", skitkul  :lol:

Motgångar: Gubben min längtar efter potatis ibland .. men han får förstås det ibland också .. litegrann   :nod-yes: Annars vet jag inte ? .. motgångar finns det väl emellanåt med eller utan mat?

Nuvarande status: Ingen aning vad jag skall skriva .. mitt i livet kanske .. gillar livet  :nod-yes: Ungarna har flyttat hemifrån, jobbar och sköter sig väl, det känns kul  :smile: Alltså har vi en helt ny frihet här hemma och kan fokusera mera på egna intressen .. en annan fas i livet, från början vemodigt, men nu glädje över att ungarna klarar sig så bra :lol:

Mål närmaste halvåret: Sanera mina tänder från amalgam (tandläkarskräck!) har tre fyllningar som måste bort ..   :cry:  Sen så kanske min psoriasis går att påverka med den kost vi äter nu .. hoppas!

Långsiktigt mål: Hamna stabilt på sidådär runt 64 kg kanske? Fast jag är inte så upphängd på vikt, det är mera känslan att vi äter äkta mat för min del. Jag är nog en liten bondkärring i själen  :nod-yes:

Mitt tips till nybörjaren: Har du hund? vad äter den isåfall ? torrfoder?  Vi slängde ut torrfodren hösten 2008, hundarna har fått nytt liv!! De luktar gott, pälsarna är strålande(!) hundarna är GLADA och NÖJDA på ett helt annat sätt än innan!  :clapping:

Kolla här kring torrfoder http://www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1
eller här http://www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html
Jag kan inte verifiera tillförlitligheten hos källorna, men om enbart hälften är sant, så är det anledning nog .. Och jag ser på mina hundar vad som är rätt  :nod-yes:

Numera är det hemlagat eller färskfruset foder som gäller för våra hundar :nod-yes:

Till sist .. att hitta en hobby, nåt som ger en glädje i livet som fyller själen liksom .. det tror jag vore gött för många .. inte bra att blir för egocentrisk .. Ha det gött alla!  :flowers:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2009.02.25 - 09:31:36 »

Har du bäverkött på middagstallriken??!!! :max-shock: Vill minnas att jag kokade sånt en gång för hundra år sen till sambon men jag smakade aldrig. Tror inte han kommer ihåg hur det smakade. Vad gör du av det? Gryta, stek eller nåt. Skaldeman frågade efter recept på svansen ett tag men jag vet inte om det kom fram nåt.
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.02.25 - 11:50:52 »

Vi har mest rökat bäverkött .. En får va försiktigt när en flår den, man vill inte ha med ngt bävergäll (illaluktande körtlar på de där djuren!). Men bäverskinn är ngt av det mjukaste finaste päls man kan tänka sig, jag har en bekant som har fått gjort sig en väst av bäverskinn, den är såå fin ..

Vi vill ju har kvar bäver på markerna, man får avskjuta försiktigt, det kanske blir en eller två om året om man har tur .. jakt är jakt, det är inte självklart att man kommer i läge och får skjuta ngt. Något år så har vi blivit utan, de är mkt skygga och man får inte skjuta dem i vattnet ifall de dyker, man får vänta tills de går iland.
Men de går hårt åt skogen om de blir för många på ett ställe.

Vi får väl se nu hur det blir med bäverkött .. vi har fått varg på markerna och de tänker liksom inte på att spara något för framtiden  :shake_head: Hoppas att ngn klarar sig, de är mkt vackra djur att bara sitta och kika på om man har tur att de inte märker en när man smyger fram.

Måste erkänna att det inte är jag som rökt det vi har ätit :smile:

När det gäller bäversvans så finns det många jägarrecept (alltså i jägarkokböcker).
Ett gammalt indianrecept; Linda in svansen i folie och låt den steka i glöden på öppen eld ca 15 minuter. vänd flera gånger. Snitta upp den och doppa *viskar* brödbitar i det rinniga, mkt smakrika innehållet.
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2009.02.25 - 20:52:42 »

oj , säger jag bara  :lol:

Vad är dina intressen .... vågar du avslöja ?

jag spanar  :flirting:alltid efter odlargalningar ....
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2009.02.26 - 16:09:26 »

Oj va ni har det lyxigt med egen jakt. Jag jaga också men är med i jaktlag på annans mark. Det är mycket mer reglerat och det är många som ska dela på köttet. Ger också mina hundar egen mat, i mitt fall det som kallar BARF fast jag har modifierat det lite. Har gett det i över 4 år och hundarna har så fina pälsar och muskler. Dom behöver aldrig badas och blir inte så där äckelfeta i pälsen längre.
Tycker också det är skoj att man fått ett gemensamt projekt med maken, bara positiva saker alltså.

Idalina, jag har trädgård som andra intresse  :flirting: och har precis börjat med grönsaksodling.
Loggat

Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.02.27 - 05:33:14 »

Hej på er :wave:

Idalinda; Jag har nog tänkt planera lite mera odlande kommande säsong :nod-yes:
Annars har det varit endel annat som tagit tiden de senaste åren, har liksom enbart hunnit med våra äppelträd, plommon, päron, vinbär ja, det där vanliga som man har i trädgården. I år vill jag så gärna hinna med att ordna med örtagård och lite grönsaker och sallad igen.
Tar gärna emot tips och råd!
Annars är mkt av mina intressen kopplat till jakten. Vi har fyra jakthundar som skall tränas hela året.. (det blir också en utställning i ny och ne).

Vad kul Tina att du BARFar dina hundar  :lol: Visst är det en milsvid skillnad gentemot torrfodret! Vad jagar du förresten? Anar att det är älg? Jag har turen att arrendera mark, medan gubben min har egen mark. Det är mindre kött i tilldelningen nu än förr, men det blir nog aldrig mera sådana mängder älg som på 80-90 talet..

Trevligt med nya bekantskaper, vi hörs igen ha det gött  :lol:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.02.27 - 16:30:16 »

heeeej!

 :wave:

din sida är super!

 :flowers:

Varmt välkommen till knäppgökarnas paradis!

/Fjällmor
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.02.27 - 21:08:18 »

Hej Fjällmor och tusen tack för komplimangen  :bearhug:  Den är så nyfödd än (ja, alltså bloggen ..), så den har inte fått riktig form och karaktär än .. man jag hoppas det tar sig efterhand som jag blir duktig på verktygen.

Jag har varit inne på din sida och slås av hur underbart ni verkar bo  :smile:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.02.27 - 21:13:10 »

Du verkar inte bo så illa själv.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.02.28 - 07:24:54 »

jo, jag tycker ju vi bor i paradiset  :inlove:

När jag började blogga i höstas var det mest för att samla mig själv på ett ställe och för att hålla nära och kära uppdaterade om vårt liv. Nu har bloggen växt och både kostdoktorn och Annika Dahlqvist länkar till min blogg - helt overkligt!
Såååå... nu när du är i gång är det kört. Vad som sker med bloggen är höljt i vackra dimslöjor...

 :flirting:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544