Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:32:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min mammas farmors korv recept  (läst 4707 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hovan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 201


Mitt sommarnöje


« skrivet: 2009.01.18 - 21:03:08 »

Denna korven görs alltid till jul hos oss och den vara inte länge kan jag lova, tycker smeten är god stekt, kokt som korv eller tom rå.
Så håll till godo.


5dl korngryn
2l buljong från tärning
7dl mjölk
1 gul lök
1msk smör
1 kg nötfärs
1kg fläskfärs
4msk potismjöl
3msk salt
1msk stött kryddpeppar
1½ tsk malen ingefära
1½ tsk malen kryddnejlika
1½ tsk stött svartpeppar
10 m krokfjälster


Lägg fjälsterna i kallt vatten under natten, koka korngrynen mjuka i buljongen på svag värme i 45 min under lock, låt kallna under natten i buljongen,
skala och hacka löken och fräs den mjuk i smöret låt kallna, tag en stor bunke till köttet, därefter ( nu kommer det roliga :yay:) blandas allt samman i bunken, späd under tiden med mjölken så färsen är smidig att arbeta med. Tänk på att prov steka en liten bit för att se så ni kommer till den smak som ni gillar. Korven ska stoppas mycket löst i fjälsterna lämna ca 5 cm i båda ändar, korven bör ligga kallt några timmar innan läggs i plastpåsar. Korven ska kokas på svag värme ca 45 min med salt och 1 eller 2 lagerblad.


Hm om jag nu fört in allt rätt calcounter så visar det: protein       425 31%
                                                                        Fett          368 61%
                                                                        kolhydrater 107 8%
Riktigt trevliga siffror. Se upp korven här kommer jag :w00t: :w00t: :w00t: :dribble: :dribble: :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.01.18 - 22:36:15 »

Tackar!   :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544