Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:08:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Söker litteraturtips  (läst 15001 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Persika
Aspirant


Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« skrivet: 2008.12.11 - 10:38:27 »

Hej!

Har läst runt på en del bloggar och forum om lchf och gi-kost ett tag. Gjorde ett försök och la om kosten för några månader sedan, men då protesterade min lille son och amningsvägrade... så jag la ner det igen. Nu hämtar jag nya krafter, lillen är snart 8 månader, så amningen är inte huvudfödan längre.

Det jag undrar som först är om ni har några boktips. Tänkte att det ska bli min julklappsönskning  :lol: Söker något med grundläggande info och också receptsamling. Har sett nämnt tex Skaldeman och Vägen från 137 kg. Någon som har läst de eller andra böcker?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.12.11 - 11:22:00 »

Jag har Skaldemans GI-Noll bok, vilken jag kan rekommendera varmt till alla nybörjare inom LCHF. Snart kommer även en receptbok ut som Airam och Dr Dahlqvist har skrivit, den är också ett måste. Airams blogg är för övrigt en guldgruva med recept.
Annars rekommenderar jag att man som nybörjare hänger här och frågar frågar frågar. Det är inte bara kroppen som måste ställa om sig när man byter till LCHF kost, utan även huvudet, då man har blivit hjärntvättad av kostestabilisemanget att motsatsen till LCHF är bäst. Det tar tid att ställa om tankebanorna och under den perioden, och såklart även efter den, är det skönt att kunna få lite respons på sina funderingar på forumet.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.12.11 - 16:43:09 »

Välommen!  :wave:

Läser du engelska? I så fall rekommenderar jag Barry Groves böcker. De är ganska allmänt hållna och fokuserade på hälsa.
http://www.amazon.co.uk/Natural-Health-Weight-Barry-Groves/dp/1905140150/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1229010142&sr=1-2
Finns nog på AdLibris och liknande också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.12.11 - 20:27:54 »

Ett förtydligande. När jag sa att Groves böcker är allmänt hållna, menade jag att jag tycker han ger en bra "grundbild" av vad LCHF är. Sen finns det ju en uppsjö av mer specifika varianter inom detta, som t.ex. Skaldemans nocarbvariant.

Jag tror det kan vara bra att från början skaffa sig en mer generell bild av vad en sån här diet innebär innan man fastnar för nån speciell gurus idéer. Jag tror man har större möjlighet att hitta ett kosthåll som passar en själv på det viset och man blir inte så låst av olika författares speciella käpphästar om man har den stora bilden klar för sig först. :wave:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Persika
Aspirant


Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #4 skrivet: 2008.12.11 - 20:48:51 »

Tack för svaren!

Förstår jag dig rätt hemul när du menar att Skaldemans bok är mer specificerad än Groves böcker? Till en början kommer jag nog inte utesluta kolhydrater helt, så en större grundbild är nog bra. Finns det recept i den?

Ja, jag har precis hittat detta forum och tänkte läsa runt lite för tips och idéer. Att skippa ris, pasta och potatis är inte så svårt för mig. Svårare med mellanmål och frukost att hitta något man tycker om och inte tröttnar på. Där äter jag gärna mackor eller frukt. Som sagt jag ska läsa på!
 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.12.11 - 21:10:07 »

Ja, så kan man väl säga. Enl. SSS ska man ju helst bara äta kött och fett.

Nu har jag inte läst Groves nya bok, bara den första som nu är slutsåld, Eat Fat Get Thin, men från vad jag hört är de rätt lika, den här är väl en uppdatering. Det jag gillar är att man får en bra översikt av varför mycket kolisar är dåligt och vad LC är. Han har egentligen ingen "egen" diet som han slår på trumman för, men berättar hur han och hans fru äter och kommer med en del förslag.

Det finns en del recept i min bok, men recept kan du ju få massor här och på andra ställen på nätet. Det mesta är ju helt vanlig mat faktiskt. Så är du inte van att laga mat från grunden kan nog en lite äldre kokbok vara en bra idé. Kanske finns nya med riktigt käk också. Sen är det bara frågan om att lära sig göra små förändringar, som att göra sås utan massor av mjöl. Och så specialarna som bröden och efterrätterna vi gottar oss med.  :tongue:

Man kan hitta mycket intressant på hans sajt också.
http://www.second-opinions.co.uk/                                 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.12.11 - 21:26:39 »

Såg inte det här...

har precis hittat detta forum och tänkte läsa runt lite för tips och idéer. Att skippa ris, pasta och potatis är inte så svårt för mig. Svårare med mellanmål och frukost att hitta något man tycker om och inte tröttnar på. Där äter jag gärna mackor eller frukt. Som sagt jag ska läsa på!
 

Frukost blir nog för de flesta ägg i någon form. Det går fort och vi vill ju få i oss våra dagliga gulor.

Mellanmål är inget problem, för det kommer du inte att äta. Hela grejen är ju att balansera blodsockret. Man får ingen dipp ett par timmar efter maten och håller sig mätt jättelänge, alltså uppstår inget behov av mellanmål. De flesta har nog snarare problem med att tvingas äta oftare än man vill om man måste följa de normala mattidena. I början kan det hända att man ändå känner sig sugen. Då tar man bara en skiva ost eller nåt. Det är ivf ett övergående bekymmer. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.12.11 - 22:09:50 »

Hej Persika, och välkommen hit. Jag har en receptblogg med LCHF-mat som du kan kika in på. Men det finns även mycket att hitta här också.  :wave:

http://lchf-kost.blogspot.com/
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.12.11 - 22:17:33 »

Ja. jag såg att du gjort om till enbart recept! Du har ju jättemycket där ju!   :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.12.11 - 22:21:07 »

Den andra finns också kvar som heter LCHF så jag gjorde en ny till LCHF-KOST. Men jag hinner inte skriva så mycket nu som jag skulle vilja. Så även i matbloggen går det lite långsammare nu.  drinking_x2
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.12.11 - 22:23:39 »

Vad är det andra för sajt? Har inte hängt med alls, märker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.12.11 - 22:33:49 »

Jag tog över fatlies gamla blogg när han gick över till ett annat format. Den heter LCHF på passagen. Men jag trodde att du menade den i din förra kommentar. Det enda jag har skrivit i matbloggen var om utbildningarna. Men nu har jag lagt ner med föredrag och kurser. Orkar inte mer just nu.  :cry:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.12.11 - 22:40:52 »

http://blogg.passagen.se/LCHF/ ? Den har jag missat totalt!  :huuh:

Vem var fatlies från början? Det var så många som bytte namn ett tag. Jag blir helt förvirrad när det blir så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.12.11 - 22:48:23 »

Feta lögner och Michael Nicholls

http://fatlies.wordpress.com/
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.12.11 - 22:54:57 »

Jaha, var det han!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544