Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:28:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gott ris  (läst 5857 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.11.13 - 18:41:15 »

Inte för hardcore LCHFare kanske, men för oss andra. Folk pratade mycket förut om hur äckligt allting man inte längre åt smakade om man nån gång provade. Jag tyckte det stämde bara för mjukt matbröd (degigt) och ris, det senare tyckte jag var mjöligt i konsistensen, torrt liksom.

Har ju fått en kompis som bara äter vissa saker och jag var tvungen att förnya risförrådet för hans skull. Slog till på Garants ekologiska basmatiris på Willys och jag är helt såld nu. Det är det godaste ris jag ätit och jag får inte den där torra, mjöliga känslan alls. Det är så gott att min dagliga potät får stryka på foten ganska ofta. Finns jasminris också, men det har jag inte provat.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2013.11.13 - 19:52:49 »

Basmatiris är mitt favoritris  :yay:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.11.13 - 20:21:56 »

Har du provat det här? Nu är ju jag inte så erfaren när det gäller ris men det här riset är annorlunda. Det är inte bara att jag inte får den där mjöliga känslan. Det har mer smak än ris brukar ha tycker jag. Och sen är det liksom saftigt. Låter dumt, men det är det. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.11.13 - 20:22:33 »

Jag vet vad jag ska göra med det i jul - apelsinris! :drool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.11.13 - 21:29:50 »

Lidls basmatiris är inte fy skam heller. Men jag tycker det är mycket skillnad i hur man kokar riset. Bästa sättet, jag lärt mig från TV en gång av en engelsk kock som heter Delila (smith tror jag, kommer inte på efternamnet) är att koka 2 ggr så mycket vatten (plus en skvätt extra) som man har ris. alltså mäter jag i glas. 1 dricksglas räcker gott till 2 kh ätare. Då kokar jag upp 2 glas plus ett svätt vatten. (locket ska vara på). När det kokar häller jag i riset, rör loss det med en gaffel, sätter på locket igen och låter det koka, på låg värme, tills man ser "hål" i riset. INTE RÖRA mer i den! då går något sönder och blir det klibbigt och mjöligt. Sen ska man testa litet om det är färdigkokt. Om inte, så är det bara att låta den stå utan värme några minuter till. I princip häller man inte av vatten alls!

enligt den där Delila ska man öppna grytan, lägga en hopvikt handduk över det och sen locket på igen och låta det stå en kvart. Men det sista hoppar jag över. Mitt ris har aldrig misslyckats mer!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.11.13 - 22:26:19 »

När jag orkar brukar jag skölja riset så man får bort allt "damm". Det blir godare. Lärde mig av en karl jag var ihop med som bott i Thailand. Man häller på kallt vatten och rör om, häller av vattnet och upprepar tills vattnet är alldeles klart. Så länge brukar jag inte orka, men 4 - 5 gånger ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2013.11.13 - 22:48:58 »

Har du provat det här? Nu är ju jag inte så erfaren när det gäller ris men det här riset är annorlunda. Det är inte bara att jag inte får den där mjöliga känslan. Det har mer smak än ris brukar ha tycker jag. Och sen är det liksom saftigt. Låter dumt, men det är det. :blush:

Nej jag har inte sett det där märket tidigare.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.11.13 - 23:27:49 »

Det jävliga är att om man som jag trots allt försöker hålla kolisarna på en någotsånär låg nivå, blir det rätt små portioner ris. Potatis är mycket mer förlåtande.

Tror banne mig potatis är den ideala kolhydratmaten. Den är rejält mättande, till skillnad mot t.ex. ris och det mesta annat. Den har inte så himla högt kolhydratinnehåll så man kan äta normalmycket av den om man inte äter extrem lowcarb. Och den går att variera i all oändlighet, till skillnad mot ris. Men just nu vill jag ha ris. :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2013.11.15 - 20:14:59 »

Det jävliga är att om man som jag trots allt försöker hålla kolisarna på en någotsånär låg nivå, blir det rätt små portioner ris. Potatis är mycket mer förlåtande.

Tror banne mig potatis är den ideala kolhydratmaten. Den är rejält mättande, till skillnad mot t.ex. ris och det mesta annat. Den har inte så himla högt kolhydratinnehåll så man kan äta normalmycket av den om man inte äter extrem lowcarb. Och den går att variera i all oändlighet, till skillnad mot ris. Men just nu vill jag ha ris. :dribble:

Jo potatis innehåller väldigt mycket bra mineraler också, magnesium tex. Lite fattigt på natrium men å andra sidan äter man ju sällan potatis utan salt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544