Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 16:18:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: ekologisk mat  (läst 2984 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2008.10.09 - 22:32:26 »

Jag är övertygad om att jag vill äta och erbjuda till min familj ekologiskt mat :
Vi har lyckats nästintill 100% med grönsaker
bär försöker jag spåra så bra som möjligt, egna är ekologiska , men största delen handlar vi ändå.
Kött är kanske till hälften ekologiskt
Fisk vildfångad
nötter och frön har jag hittills köpt vanliga.

Nu på hösten när man ser vilka priser vanliga grönsaker har , några fjuttiga kr/ kg och ekovaror kostar typ 30 kr / kg är man ju väldigt frestad att handla de billiga och frysa in mm.

Under hösten kommer vi att klara långt med egna grönsaker, men de kommer inte räcka hela vintern.

Vet någon vilka grönsaker är mer besprutade än andra ?
Det som jag vet är att paprikan är jättebesprutad.

Om jag tänker min egen odling så vet jag att morötter hotas av morotsflygor och att chili och paprika drabbas av  löss väldigt lätt.

Jag har klarat mig bra med morötter och palsternackor likaså med kryddor och sallad.Men jag anar att de får en och annan dusch i storodlingarna  :sad:
Kålväxter  behöver kålnät annars äter larverna upp dom , om man inte anväder nät måste gifterna med i bilden.

Kålrabbin och grönkålen klarar sig bra utan nät, min gissning är att även den "icke ekologiska" sådana kan vara hyfsad ok . Men de är mer sällsynta i butiker annars.

Vad vet ni om grönsakernas besprutningar/ gödning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.10.09 - 23:19:58 »

Jag har ju en teori om att rotfrukter besprutas mindre än sånt som växer ovan jord och de borde också få mindre på sig även om blasten besprutas. Jag vet inte om det stämmer, bara som jag tänker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544