Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 13:58:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min önskelista  (läst 6969 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.09.18 - 04:10:08 »

Tänkte ni ville veta vilka köksattiraljer jag tänker införskaffa inom kort.   :biggrin1:

Den här lilla enliters fritösen på Rusta sa någon här faktiskt funkar bra för länge sedan. Den har varit slut när jag varit ut, så nu har jag ringt och tjatat att de ska ta hem den.


En liten stekpanna har jag behövt länge, men de har ju så dåligt sortiment på gjutjärn i butikerna nu för tiden. Dröm om min lycka när jag upptäckte att Clas Ohlson har Skeppshults lilla, precis den jag vill ha.  :clapping:


Kanske, kanske ska jag också införskaffa Philips glassmaskin som fått bäst betyg i Icakurirens  test. Den finns också på Clas Ohlson, några hundringar billigare än andra ställen tar. Jag tror jag kanske nämnt den någon gång tidigare...  :shy: :whistle: :lol:


Tomten kommer tidigt i år!  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.09.18 - 08:22:45 »

Fritösen har jag också ylat efter ett tag ( vill gärna testa att fritera kålrot) , men styrmannen ( mannen min) ratar alla alujumjum-varianter.
och vi har inte letat så aktivt alls.
Finns den någon i rimlig peng i rostfritt ??

Stekpannor är också en gåta, för jag behöver EN STOR , inte teflon eller liknande och den får inte vara tung ... finns det sådana ?



Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.09.18 - 08:35:38 »

Finns den någon i rimlig peng i rostfritt ??
Den här ska inte vara teflon. Tror du jag köper sånt va?  :shock:
Det var Anki som sa det förut. Hittade tråden.
http://forum.fetbobba.net/index.php?topic=252.0

Sörre är inget problem att få tag på. Kolla Rusta, Clas Ohlson, Jula och såna. Jag vill inte fördärva 3 liter olja för att fritta lite bara till lilla mig, men ni är ju många.

Citat
Stekpannor är också en gåta, för jag behöver EN STOR , inte teflon eller liknande och den får inte vara tung ... finns det sådana ?
Culina har stort utbud av Ronnebys och är billiga. men lite tunga blir de ju. Jag har köpt därifrån. De är OK.

Jag har den här, 25cm. Finns 28 också. Den är lätthanterlig trots tyngden i.o.m. det där gjutna handtaget, man kan köra tvåhandsfattning om det behövs. :thumbsup:
http://shop.culina.se/?artnr=A%2DMO%2D1

De är inte SÅ tunga som man tror. Det känns tungt när man håller längst ut på ett långt handtag bara. Trodde de skickat fel när jag hämtade paketet för det vsr så lätt att bara i en kasse.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2008.09.18 - 08:45:36 »

Jo , man kan ju lyfta med två händer men behöver en tredje för att häva ut innehållet till tallriken
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.09.18 - 08:52:14 »

Men! Du får väl antingen ställa tallriken på diskbänken eller pannan på bordet.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.09.18 - 09:01:46 »

jag menar att lyfta STEKPANNAN  med två händer och sedan skrapa ut det sista av såsen till exempel .. då behöver man ju tre händer
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.09.18 - 09:04:25 »

Nähädå. Då ställer man den lite på kant bara.  :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2008.09.18 - 18:42:08 »

Vad bra att du kan tekniken, kan du komma och ha en kurs här  hemma hos  oss :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.09.23 - 16:51:11 »

Jahopp, nu har jag en fritös. Fast det blev lite misslyckat. Den på bilden vasade sig ha teflonbelagd behållare i varje fall. De hade en lika stor av samma märke med bytta i obestämbar vitmetall. Tänkte ta den, men då hade de bara skyltexemplaret. Nu vad jag så besviken och sur så jag föll för en pytteliten på bara en halv liter. Trodde den också hade bytta i vitmetall, men vid närmare synande undrar jag om det inte är nån beläggning det också. Den är nog nästan för liten även för mina blygsamma behov, men det ska bli kul att testa ivf. Sen skrotas den nog snabbt. :whistle: :bg:

Varför gör de de rostfria bara i jättemodeller? Det bär sig ju inte att sabba 3 liter fett ett för att fritta lite till lilla mig.  :fork_off:

Fast dagens utflykt till kommershelvetet i industriområdet gav utdelning ivf. De hade rea på en sportaffär och jag köpte mig att par walkingskor, som både var snygga och bra. Bra uppbyggda och med geldämpning. Jag tog på mig dem på en gång och la de gamla i påsen. Vilken skillnad! Fötterna var köttfärs redan, för jag hade varit på IKEA också, och de gjorde klart mindre ont efter skobytet. Gick bättre också. Ibland bedrar snålheten visheten. Så är det.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.09.23 - 20:20:35 »

Betr stekpannor av järn, tror jag att de lättaste kan vara Hackmans finska varianter. De har ett annat handtag som gör att "järnklumpen" blir lite mindre. Nu har jag inte testat de själv men har läst om det och har tänkt titta på dom när jag kommer till deras outlet i Nyköping.  :pancake:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.09.24 - 09:51:44 »

Jag har ju den lilla fritösen. Den ser likadan ut men den är ingen beläggning på insidan! Var tvungen att ta fram den och kolla  :smile:  Köpte den inte på Rusta så den var kanske inte samma märke......
Sen en okunnigs fråga...... vad är det för dåligt med teflonstekpannor?? För mig är det räddningen, klarar inte lyfta min järnpanna längre knappt ens om jag använder båda händerna.....   Vad har jag missat om dom???
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.09.24 - 10:58:23 »

I brukset till min sista belagda stekpanna stod det att den inte fick användas i summa rum som en papagoja vistades i. Papegojan kunde då dö.

Det bildas giftiga ångor och jag tror även att små partilar som också är skadliga kan lossna. Har kopplats till cancer,  hjärnpåverkan (tror jag) och även annat.

Beträffande fritösen är jag skitsur att jag inte köpte den jag tänkt först, för jag tror som sagt den här också har nån beläggning. Den här är så klart alldeles för liten. Gjorde pommes igår och var tvungen att fritta i två omgångar fast det bara var en liten portion till mig. Den stank dessutom starkt av plast när den upphettades. Bra blev det, men den kommer nog att slängas ganska snart. Kanske redan idag.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544