Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:05:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har kolhydratgivorna ökat på senare år?  (läst 5065 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.07.28 - 22:29:16 »

Idag gjorde jag nåt jag har tänkt göra länge - jag åt stuvada makaroner med stekt fläsk, stekt falukorv och hemgjord ketchup. Jäsingen så gott det var.  :tasty:

Men nu var det inte mina utsvävningar det skulle handla om. :goggle: Jag bestämde att jag kunda äta 40 g makroner, det blir knappt 30 g kh. Så jag vägde upp detta. Det visade sig vara precis en halv dl. Kokta och stuvade såg de ut som en kanske aning snål portion på tallriken, men inte extremt så. Jag tror att jag förr skulle ha ätit kanske 1 1/2 gång så mycket, maximalt dubbelt så mycket, men då hade jag tyckt att jag svullade.

På paketet står 2 dl makaroner per portion! Det blir ju en hel balja! Det är rätt många år sedan jag kokade makaroner. Innan LCHF körde jag GI och fullkorn, så det blev fullkornsspagetti då. Så nu undrar om de där portionerna har växt? 2 dl låter rent bissart mycket.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.07.28 - 23:08:09 »

Jag tror nog att det är våra portioner som har krympt. Speciellt när det gäller något kolisrikt som man vill prova någon enstaka gång. Gubben min brukar vilja ha ris ibland och om jag blir sugen kan jag ta en matsked, men för åt man ju kanske 2 dl. :angrywife: :so_mad: :badtongue: :pancake: :tongue_wag:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.07.28 - 23:12:04 »

Jojo, men jag minns ju hur mycket jag hade på tallriken förr när jag åt sånt. Tro mig. 2 dl måste vara ett berg när de är kokta. Typ en halvliter.  :blink:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #3 skrivet: 2008.07.29 - 13:50:13 »

Jag kommer ihåg när jag var barn, då räknade alltid mamma 70g okokta makaroner per portion.

Vad jag däremot inte kommer ihåg är hur stora portionerna blev när allt var kokt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.07.29 - 13:54:49 »

Ja, det stämmer ju med som jag minns det. Minns inte grammen, men jag brukade gå efter tabellen på paketet och tycker ju 1.5-2 ggr så mycket som jag åt nu verkar rimligt, så 70 g är på pricken det. Skulle inte förvåna mig om de ökat portionsstorleken för att få folk att äta mer.   :dribble:

Det här lilla fusket tänker jag göra om förresten. Gräddstuvade mackisar var mums.  :lick:

Det är faktiskt bara andra gången jag ätit något som jag bestämt mig för att inte äta. Förra gången var det ris.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.07.29 - 14:05:10 »

Felåt, hemulen, men jag menade kokt ris. :wacko:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.07.29 - 14:07:28 »

Jag fattade det, tro det eller ej, men sen när jag skrev svaret blev jag förvirrad.  :cheers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.07.29 - 14:09:53 »

Det är nog yrsel pga värmen, hihi. _
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544