Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:29:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Levis svamlerier  (läst 66443 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« skrivet: 2008.06.05 - 11:46:53 »

Tänkte försöka sammanfatta vad jag har kommit fram till så här långt, efter ett par veckor med mat åt lchf-hållet för det mesta, men inte alltid.
Är för tillfället inne i en period när jag bara inte har lust att planera mat, det har säkert med värmen att göra. Om jag inte planerar så äter jag heller inte lika bra, utan planering finns ju inte mycket hemma att välja på. Dessutom har jag alltid varit så att jag i stort sett bara vill ha fil och mackor när det är varmt. Men jag försöker i varje fall!

Andra veckan eller något sådant åt jag väldigt strikt i kanske 5-6 dagar  :thumbsup: , och jag mådde väldigt bra då. Kände mej pigg, och magen var inte alls lika svullen som den brukar vara. Jag är så himla less på att se gravid ut! Det var roligt när jag verkligen var gravid, då var jag mäkta stolt över magen. Nu är det en helt annan sak. Det är inte roligt att få kommentarer i stil med: Nämen vad roligt, ska Saga bli storasyster!  :shake_head: hhm nää, jag är bara svullen om magen.  Jag har äntligen förstått att det är kolhydrater som gör att magen ser ut som den gör. Åt förövrigt en jättegod kycklinggryta som maken lagade i går kväll, med cashewnötter (stavas det så) och mango chutney. Vet inte hur många kolisar det var i chutneyn, men det var 41% mango, och socker stod före mango i innehållsdeklarationen.... Senare på kvällen var det till och med så maken märkte stor skillnad på min mage, nu kanske han börjar förstå att det inte bara är svammel att dra ner kolisarna. (Hans första kommentar när jag berättade om lchf var: och du tror på allt du läser?)
Tror inte jag kommer få över honom på den här kosten, men han har ingenting emot grädde och smör i maten. Vill han koka pasta till så får han väl göra det.

Började på nytt jobb för 3 veckor sedan, och att lägga om kosten och lära sej ett nytt jobb samtidigt är inte det lättaste. Det är dessutom inte lätt att undvika kolisar när det bjuds på fika på jobbet titt som tätt, glass-säsong som det är, och smörgåstårta när en kollega slutade.

Vet dessutom att jag förmodligen kommer simma i kolisar nu i helgen, vi ska nämligen hem till svärfar. Det brukar betyda mat, mat och mat. Dessutom har min tyske svärfar nyss varit i det tyska landet och handlat tysk mat (och tyska flytande varor...) så det lär bli både maultashe och spätzle  om jag känner honom rätt (vilket jag borde göra efter 17 år).

Så nästa vecka sätter jag igång igen, då blir det andra bullar! Får väl bli köttbullar i stället för kanelbullar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.06.05 - 13:46:12 »

Du lär dig snart att plocka ut det ätbara och lämna resten, ska du se. Folk har mer förståelse än man tror om man säger att man inte mår bra av vissa saker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #2 skrivet: 2008.06.05 - 14:08:56 »

Det jag var mest rädd för var att inte kunna äta det som bjöds när man åt borta :sad: Men som Hemul säger: Du lär dig snart att plocka "russinen" snabbt. Jag har aldrig problem att äta borta. Senast åt vi alla på jobbet och det serverades Pasta med kyckling. Jag åt allt utom pastan :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.06.05 - 15:21:18 »

När folk ser att man mår bättre så blir de för de mesta snarast intresserade också.   :smile:

En sak som kan vara lite problematiskt är att man kan behöva en extra smörklick för att bli mätt. Mår lätt illa av äta äta mycket kött utan någonting till också. Först är det lite pinsamt att be om smör. Sedan att fråga om det är riktigt smör och inte margarin...   :lol:

En liten flaska med ghee eller kokosolja kan vara räddningen. Bättre än ett paket smör i väskan i värmen.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.06.05 - 15:27:33 »

Det är lite annat läge med gäster och när man är bortrest, speciellt i början.
När vanan sitter är det mycket enklare, det kommer!

Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #5 skrivet: 2008.06.09 - 16:48:10 »

Jag tror också att det blir lättare med tiden, särskilt om det börjar märkas på mej att maten gör nytta.

Men det här helgen har jag struntat i allt sådant, vi har faktiskt inte gjort mycket mer än ätit, och ätit, och ätit, och sen var det visst lite fotboll också.
Och dottern har för första gången i sitt liv badat i sjö! Det var en riktig hit det, ännu roligare än att bada i vattenspridare.
Inte lika roligt är att jag har hostat sönder rösten, kan bara väsa nu.

Som jag skrev innan så har svärfar varit i Tyskland och handlat mat, så vi har bland annat fått korv med 95% kötthalt! Hur ofta hittar man det här?
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #6 skrivet: 2008.07.04 - 16:20:35 »

Dags för lite uppdatering.  :wave: Hej hej, jag är fortfarande här.
Efter förra inlägget så gick allt bra till midsommarveckan.

Den onsdagen fyllde en kompis år, och hans fru ville bjuda oss på smörgåstårta. Till saken hör att hon lovat göra smörgåstårta redan när min gubbe fyllde år, i mars, men av någon anledning blev det inte av. Eftersom hon ville kompensera för det så kände jag att jag inte kunde tacka nej. Medans vi åt så berättade vi (ja vi! jag har faktiskt fått över maken på detta!) om vår nya kost, och de lyssnade och frågade: Vad ska vi då bjuda er på? Till saken hör att vi äter middag hos varandra lite titt som tätt. De insåg att hennes dögoda hemmagjorda vårrullar inte passar in i LCHF, och eftersom alla ingredienserna fanns hemma bestämde vi att det fick bli vårrullar på söndagen, så att det liksom blev avklarat. Det jag kände på onsdag och söndag var, det här var gott, men inte alls så gott som det brukade vara (har ätit bägge varianterna hos dem tidigare).

Mellan onsdag och söndag kom ju som bekant midsommar, med tillhörande färskpotatis och jordgubbstårta. Det är ju faktiskt bara midsommar en gång per år.
 
Veckan efter började vi på ny kula, och det gick bra till på torsdag, då mina föräldrar kom och hälsade på ett par dagar. Vi insåg att vi inte kunde pracka på dem en kost de inte kände sej redo för, så vi körde lite mittimellan-variant. Och när mamma ber: snälla, kan vi inte göra fläskpannkaka, det äter jag aldrig hemma (mina föräldrar bor inte ihop längre), ja då blev det ju så förstås. Det var riktigt gott faktiskt, men när jag funderade lite mer på exakt  vad det var som var gott kom jag på att det var ju fläsket som var gott, resten smakade ju inte mycket i sej.

På lördagen gick routern sönder, kul kul.

På söndagen åkte vi till Heberg, utanför Falkenberg, och åt laxbuffe i Laxbutiken. Det rekommenderas verkligen om ni hamnar på västkusten! Oj så gott, och oj så mycket i lax, och oj så många variander av lax.

På måndag beter sej kylskåpet konstigt, det är 17 grader varmt inuti, och vi tror att någon har glömt att stänga dörren. Några timmar senare, efter att kylskåpet garanterat har varit stängt, är det fortfarande varmt däri. Kul, kul, nästa pryl som går sönder. Jag stänger av kylskåpet och startar det igen, och då hör vi hur det går igång igen. Tänk att man inte hör när kylskåpet är tyst! Men skönt att det inte var trasigt.

Tisdag installeras ny router, och päronen installeras på tåget hem.

Under onsdagen lägger kylskåpet av igen, men efter omstart går det igång igen.

Torsdag morgon, kylskåpet börjar bli varmt igen, men nu går det inte igång längre. Försöker få tag på reparatör, men han hinner inte, ring mej i morgon kanske jag hinner då, tack så mycket.
Lägger ner vissa kylvaror i elkylväska och bär ner resten i matkällaren.

Fredag (idag alltså), nej jag hinner inte fixa till ert kylskåp idag heller, men nästa vecka blir det lugnare.

Så vi har bestämt att vi åker iväg och köper ny kyl i morgon, barnvakt är redan fixad. Bye bye skatteåterbäring som jag hade tänkt ha roligt för...  :sosad:

Det där med att planera mat utan kyl är inte alls kul. Dessutom lämnade mamma både bröd och frukt som bör ätas upp. Man slänger inte mat, det är nog hårdare inpräntat i skallen på mej än vad fettskräcken någonsin var.

Oj oj oj vad långt det blir. Men sammanfattningsvis: det är lite för strulit nu för att jag ska orka koncentrera mej på maten.





Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.07.04 - 16:29:44 »

Jaha! Det finns bara en bot för såna tilltag!   :spank_u:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #8 skrivet: 2008.07.04 - 17:56:17 »

Ja Hemul tar till hårdhandskarna :cry:
Det är väl att bita ihop och fortsätta. Avsteg gör vi väl alla då och då. Det är bara så onödigt, tycker inte att det smakar lika gott som förut.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.07.04 - 23:01:57 »

Vad grinar du för nu då? Har du också syndat? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #10 skrivet: 2008.07.04 - 23:07:17 »

Idag har jag INTE syndat! :smile:
Loggat
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #11 skrivet: 2008.07.04 - 23:10:06 »

Jag sympatigrinade med Levis! Så de så! :tongue_wag:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.07.04 - 23:15:04 »

Ska man tro på det? :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #13 skrivet: 2008.07.06 - 15:33:52 »

Jag tror på det!

Idag har jag inte syndat ett gram, så det så!!!

Igår köpte vi den nya kylen, idag har vi storhandlat och fyllt den. Sen vete tusan hur vi ska få ihop resten av månaden, men det löser sej alltid på något sätt.

Jag glömde ju skriva om mina positiva erfarenheter. Någon gång före midsommar (alltså innan allt konstigt) vägde jag mej, och vågen stannade på 72 komma någonting, kommer inte ihåg exakt. Sedan i höstas har jag vägt mej med väldigt oregelbundna mellanrum, och det har alltid legat någonstans runt 75-76 kg. Så någonting har ju absolut hänt! Nu var det ju midjemåttet som var mer intressant för mej än vikten, men där har det inte hänt ett smack. Men däremot har magen "sjunkit ner". Om jag hade mätt omkretsen cirka 6 cm under brösten, så hade jag garanterat fått fram en minskning på flera centimeter, men nu har jag inga föremått där. Det är som att magfettet smälter bort ovanifrån, så fortsätter det så här så måste det ju påverka midjan efter ett tag. Maken ser absolut att det har hänt grejer, och hans mage har minsann blivit mindre den med.

Jag har även märkt en annan väldigt positiv effekt av LCHF. Jag klarade av en hel mens helt utan minsta lilla godissug! Och jag som alltid har varit sån att det känts som att jag lätt skulle kunna smälla i mej 3 kg smågodis på nolltid såna dagar. Av erfarenhet vet jag att det i själva verket aldrig blir så mycket, men jag har aldrig kunnat låta bli godis tidigare.

Spännande det här, det händer så mycket med kroppen!!!

Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #14 skrivet: 2008.08.15 - 12:07:25 »

Det är kul det här, tycker jag.
Jag har fuskat en del under sommaren, men utan dåligt samvete för det. Jag tycker jag har rätt att unna mej något lite då och då, så länge jag accepterar att det får viktminskningen att avstanna för en stund. Det har i varje fall inte blivit någon ökning, och det är ju bra det!

Vägde mej i lördags, 71,8 kg. Det betyder att jag har kommit under den magiska gränsen på 25 i BMI, tror det blev 24.6!
Och äntligen har det sakta men säkert börjat hända grejer med midjemåttet med, och jag känner hur kläder jag hade i våras sitter lösare och lösare.

Nu ska jag äta lunch!
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544