Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:14:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Smoothies orsakar dålig tandhälsa  (läst 2259 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« skrivet: 2008.05.20 - 22:30:34 »

Idag skriver Expressen att Smoothies orsakar dålig tandhälsa.

Tandläkarna har ju länge sagt att pga fruktsockret så är frukt inte mycket bättre för tänderna än godis. Men att samma sak skulle gälla resten av kroppen, det är visst svårt att fatta.

I artikeln står bl a: "Forskning visar starka samband mellan dålig tandhälsa och vissa hjärtsjukdomar, stroke och diabetes".
De får det att verka som att det är den dåliga tandhälsan i sig som ger hjärtsjukdomar och så vidare, inte att dålig tandhälsa och hjärtsjukdomar, stroke och diabetes kan ha samma orsak.

Här är hela artikeln
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.05.20 - 22:40:13 »

Det där skrevs det mycket om för en 10 år sedan. Jag tror de de då trodde att det var bakterierna i bissingarna som angrep hjärtat på något sätt.

Förresten var Weston Price inne på det där också. Kommer inte ihåg nu, men jag tror lagningar och speciellt fyllningar kan stänga inne infektioner så det blir rena odlingen därinnanför. Nånting åt det håller ivf.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.05.21 - 09:00:30 »

Min tandläkare hade inga invändningar emot min nuvarande kosthållning.
Hon tyckte att jag hade skött min tandhälsa bättre än förut ( fast det är inte så dåligt skött innan heller, men några hål i barndomen och ettpar / barn har jag skaffat under resans gång )

Fruktstunder kanske försvinner från skolor så småningom
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544