Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:02:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Levis tittar in  (läst 14578 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« skrivet: 2008.05.18 - 12:29:45 »

Hej hej.
Jag har smugit runt och läst här ett tag, men nu tänkte jag att det vore läge för en liten presentation.

Några korta basfakta om mig - Hörde talas om det här med LCHF för bara några veckor sedan. Var väldigt skeptisk till att börja med, men ju mer jag läser desto vettigare verkar det. Något jag funderade på för flera år sedan var det här med det animaliska fettet. Vi människor är ju faktiskt inget annat än djur som äter andra djur (och annat med förstås). Finns det något annat köttätande djur som väljer bort fettet på en köttbit. Nää - fettet är det som äts upp först, alltså borde fettet vara det allra viktigaste att få i sej. Om det nu stämmer, varför skulle då animaliskt fett vara farligt för oss människor att äta?

Jag har börjat så smått att äta enl LCHF, men än så länge blandar jag det hej vilt med min tidigare mat. Dels tror jag inte på att bara byta kost så drastiskt över en natt, dels så har jag ju faktiskt det som redan finns hemma i köket att ta hänsyn till. Jag tänker inte kasta mina makaroner, men jag äter betydligt färre av dem. Har i varje fall slutat köpa lågfettsprodukter, och börjat steka i smör, och har dragit ner väldigt mycket på kolisarna, och ökat på fettmängden. Jag känner mej redan piggare, och både vikten och midjemåttet har redan börjat ändras så smått. Har som mål att få bort 10 cm runt midjan, vad det kan bli i kilo har jag ingen aning om.

Startade LCHF: Började mjukstart för 2-3 veckor sedan, men har inte startat rent LCHF än.
Framgångar:Piggare
Motgångar:Inga än
Nuvarande status: För rund runt magen
Mål närmaste halvåret: Må bättre, förhoppningsvis med smalare midja.
Långsiktigt mål: Har inte tänkt så långt än.
Mitt tips till nybörjaren: Läs, läs, läs, det finns hur många sidor som helst på nätet.
Loggat
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #1 skrivet: 2008.05.18 - 15:10:51 »

 :wave: Välkommen hit Levis  :lol:

Vad kul att du redan känner skillnad :clapping:.
Loggat

Vira
Pippiputti
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 74



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.05.18 - 15:40:16 »

Välkommen hit!  :wave:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.05.18 - 16:52:27 »

Välkommen!  :wave:

Jag tycker du är klok som tar det lugn. Önskar jag hade gjort så själv.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.05.18 - 17:38:57 »

Välkommen hit!  :flowers:

 :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.05.18 - 18:38:59 »

Välkommen och kul med nya skribenter. :yay: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.05.18 - 19:34:56 »

Välkommen till värmen :wave:

Jag började också något lungt.
Jag tål dåligt /nästan inte alls gluten och åt ersättningsprodukter som majskakor.
Det slutade jag med tvärt lika så potatis och ris.
Jag åt massa frukt under en månad innan jag blockade bort även dom och åter någon frukt vid någon festlig tillfälle.

Att byta fett är nog det viktigaste man kan göra för sin hälsa.
Resten kan man ta långsamt när man har lärt nya recept och favoriter bland grönsakerna och nötter
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #7 skrivet: 2008.05.19 - 21:27:37 »

Tack alla, så gulliga ni är!

Jag kan ju lägga till lite om familjen, för det här påverkar ju dem med.

Makens reaktion när jag berättade om LCHF var först "sen när går du på allt du läser?", men tanken på mer fett i maten lockade honom. Den delen har han absolut tagit till sej, men det där med att dra ner på kolisarna är svårare för honom. Maten hemma är inga större problem, vi äter ju faktiskt samma mat. Problemet för honom är när han jobbar. Han kör lastbil, långa pass och väldigt konstiga tider (rättare sagt, han kan köra vilken tid på dygnet som helst). Eftersom han har så udda tider vill han passa på att sova i bilen när han tar rast, inte äta. Alltså ska maten gå att äta i farten, så det blir mackor... och mackor... och mera mackor. Har ingen aning om hur han ska lösa detta, vet inte heller om han verkligen vill lösa detta.

Vi har en dotter på 19 månader, och hon äter det vi äter, än så länge utan att ifrågasätta något. Inga problem där alltså! Vad jag förstår ska små barn ha lite kolisar, men det är ju inget problem att ge henne det, även om vi lyckas låta bli att äta dem.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.05.19 - 21:51:51 »

Är det medhavda mackor eller köpta mackor? Är det medhavda så finns det flera recept på bröd här som blir riktigt bra.  :whink:

Mitt bästa är en slags tunna kakor som blir väldigt likt sådana man köper och funkar fint kalla, t.ex att göra rullar av. Det är ostmassa, ägg och yttepyttelite mjöl i dem. Blir bara ungefär 2 kolisar per kaka. Tror det receptet försvann när gamla forumet gick under. Ska lägga ut det igen.

Förresten, dr K's nötbröd blev Mervis man väldigt förtjust i och jag tror inte ens han lowcarbade när han började käka det. Hon gör det visst regelbundet till honom. Det är väldigt likt vanligt bröd så det går också bra utan att rosta eller så. Det är hemskt mäktigt! Känns lite som julbröd, blir lite sötma från nötterna.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,187.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.05.19 - 23:25:13 »

Ska lägga ut det igen.
Sagt och gjort. :whink:
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,516.msg4222.html#msg4222
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.05.20 - 18:33:02 »

Det finns ju matlådevärmare för lastbilar, det kör min man med så han äter LCHF i lastbilen. Och så har han en kylbox och förvarar mat och dryck i. Det tycker han är bättre än att äta på dåliga restauranger.
 :fridge_death:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #11 skrivet: 2008.05.20 - 20:58:27 »

Hemul, det där nötbrödet verkar riktigt smarrigt, det måste jag testa någon gång. Tyvärr är maken nötallergiker, så det är inget för honom.
De Hemuliska brödkakorna kan jag däremot mycket väl tänka mej att han gillar.

Men det blir nog inget bak än på en stund, lite mycket annat just nu. I förrgår tillbringade vi 4,5 timmar på akuten med dottern, hon hade fått andningssvårigheter av sin förkylning (viruset har visst krypit extra långt ner i luftrören). Nu måste vi ge henne medicin som hon ska inhalera var 4:e timme dygnet runt i en vecka, och det tycker hon inte om!
Dessutom började jag på nytt jobb idag, så min hjärna är alldeles snurrig.

MiaP, han har en sån värmare i bilen, men han tycker den är för liten! Det är ju bara förrätten som får plats där säger han. De fick nya lastbilar till åkeriet nyligen, och då snackades det om att installera micro i dem istället. Tyvärr var de bara min gubbe, och en till, som ville ha det och de delar inte ens bil med varandra, så det bidde inget av det.
Kylbox däremot det har han, till och med en liten frys.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.05.20 - 21:18:53 »

Stackars liten. Ja, de där plättarna är väldigt mättande också fast de är tunna, så en laddning räcker rätt länge. Tror aldrig jag ätit mer än två. Första gången jag gjorde pizza gjorde jag den lika stor som vanligt. Då höll jag på att spy, men ner gick det!   :redface::tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.05.20 - 21:24:33 »

Hm, när man vant sig vid LCHF-kost så äter man mindre, och min gube som är 190 lång och ganska stor klarar sig på en låda. Men å andra sidan vet jag ju inte om han laddar in annat jag inte ser. :angrywife:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.05.21 - 09:09:41 »

ta det lite lungt med kuben tror jag ... när han ser hur det fungerar för dig och hur gott du äter, så följer han nog efter lugnt och sansad.
Eller är han redan me´?

annikas blogg-bok finns också inläst , så han kanske kan lyssna på den  när han kör ?

Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544